Att leka matte i förskolan - Ett utvecklingsarbete i förskolan
Abstract
Abstract
Syftet med detta utvecklingsarbete är att visa hur planerade leksituation kan bidra
till barns matematikutveckling i förskolan. Frågeställning handlar om hur
planerade leksituationer kan bidra till barns matematikutveckling i förskolan. För
att få svar på frågan har det genomförts en fokusgruppintervju med pedagoger i
förskolan, vilken ligger till grund för planeringen av leksituationen. Learning
Study modellen används för att genomföra en planerad leksituation.
Den sociokulturella teorin och variationsteorin har används för att tolka data som
samlats in. Variationsteorin har varit användbar för att förstå leksituationen samt
att synliggöra hinder och möjligheter för barns lärande. Medan den sociokulturella
teorin har visat hur barns lärande sker i ett socialt sammanhang.
Resultatet visar att barnen i förskolan lär sig matematik genom en planerad
leksituation. En förklaring till detta är att välja en lämplig modell eller metod för
lärandesituationen. Dessutom att vuxna och barn bör delta tillsammans i
leksituationen. Learning Study modellen som vi har använt oss av gav möjlighet
att planera, genomföra och reflektera kring lärandesituationen, där vi och barn
utvecklades. Barn utvecklade sin förståelse för två geometriska egenskaper, sida
och hörn och vi utvecklade kunskap om barns lärande och har även fått
ämnesdidaktisk kunskap. Resultatet visade också att leken var lustfylld och lärorik
för barnen. I leksituationen integrerades leken och matematiken till en helhet.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2014Keywords
lek
lärande
matematik
förskola
learning study
Language
sv