• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Att leka matte i förskolan - Ett utvecklingsarbete i förskolan

Sammanfattning
Abstract Syftet med detta utvecklingsarbete är att visa hur planerade leksituation kan bidra till barns matematikutveckling i förskolan. Frågeställning handlar om hur planerade leksituationer kan bidra till barns matematikutveckling i förskolan. För att få svar på frågan har det genomförts en fokusgruppintervju med pedagoger i förskolan, vilken ligger till grund för planeringen av leksituationen. Learning Study modellen används för att genomföra en planerad leksituation. Den sociokulturella teorin och variationsteorin har används för att tolka data som samlats in. Variationsteorin har varit användbar för att förstå leksituationen samt att synliggöra hinder och möjligheter för barns lärande. Medan den sociokulturella teorin har visat hur barns lärande sker i ett socialt sammanhang. Resultatet visar att barnen i förskolan lär sig matematik genom en planerad leksituation. En förklaring till detta är att välja en lämplig modell eller metod för lärandesituationen. Dessutom att vuxna och barn bör delta tillsammans i leksituationen. Learning Study modellen som vi har använt oss av gav möjlighet att planera, genomföra och reflektera kring lärandesituationen, där vi och barn utvecklades. Barn utvecklade sin förståelse för två geometriska egenskaper, sida och hörn och vi utvecklade kunskap om barns lärande och har även fått ämnesdidaktisk kunskap. Resultatet visade också att leken var lustfylld och lärorik för barnen. I leksituationen integrerades leken och matematiken till en helhet.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/37968
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_37968_1.pdf (690.6Kb)
Datum
2014
Nyckelord
lek
lärande
matematik
förskola
learning study
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV