Delaktighet och inflytande för de yngsta förskolebarnen - Ur en förskollärares perspektiv
Abstract
Abstract
I förskolans läroplan uttrycks barnens rättigheter till inflytande och delaktighet samt att
barnen ska få ta del av ett demokratiskt klimat. Studiens syfte är att synliggöra förskollärares
tankar och uppfattningar kring vad demokrati, inflytande och delaktighet kan vara i
förhållande till de yngsta barnen i förskolan.
Frågeställningarna som studien utgår från är hur förskollärare uppfattar de yngsta barnens
delaktighet och inflytande samt hur förskollärare uttrycker att de tar tillvara på barnens
uttryck och gör barnens röster hörda.
Studiens utgår från livsvärldsfenomenologin där livsvärldsbegreppet blir centralt. Det handlar
om ett antagande om att varje individ har en unik livsvärld där individen upplever världen
utifrån sina egna erfarenheter och uppfattningar. Genom att försöka närma sig en persons
livsvärld blir det även ett försök att närma sig personens perspektiv.
Studien bygger på kvalitativa intervjuer vilka har genomförts med fyra förskollärare som är
verksamma med de yngsta förskolebarnen. Syftet är att synliggöra förskollärares
uppfattningar om delaktighet och inflytande. Intervjuerna har sedan transkriberats,
analyserats, tolkats och sammanställts till ett resultat.
Resultatet av studien visar att samtliga fyra förskollärare har uppfattningen att pedagogers
förhållningssätt och bemötande påverkar de yngsta barnens möjligheter till delaktighet och
inflytande. Förskollärarna uttrycker att pedagogers förmåga att försöka förstå och ta vara på
barnens olika sätt att kommunicera är av stor betydelse för barnens chanser att göra sina röster
hörda, samt för att barnen ska kunna påverka verksamheten. Förskollärarna lyfter fram olika
aspekter gällande vad delaktighet och inflytande kan vara gällande de yngsta barnen i
förskolan. Det handlar både om att barnen ska ges chans till olika val och att deras intresse tas
tillvara men även att barnen ska ges chans att delta i en gemenskap där alla individer
respekteras och inkluderas. Förutom förskollärares förhållningssätt visar resultatet att barnens
möjligheter till inflytande och delaktighet främst hindras av förskolans rutiner.
Degree
Student essay