Show simple item record

dc.date.accessioned2015-01-21T07:57:11Z
dc.date.available2015-01-21T07:57:11Z
dc.date.issued2014sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/37969
dc.description.abstractAbstract I förskolans läroplan uttrycks barnens rättigheter till inflytande och delaktighet samt att barnen ska få ta del av ett demokratiskt klimat. Studiens syfte är att synliggöra förskollärares tankar och uppfattningar kring vad demokrati, inflytande och delaktighet kan vara i förhållande till de yngsta barnen i förskolan. Frågeställningarna som studien utgår från är hur förskollärare uppfattar de yngsta barnens delaktighet och inflytande samt hur förskollärare uttrycker att de tar tillvara på barnens uttryck och gör barnens röster hörda. Studiens utgår från livsvärldsfenomenologin där livsvärldsbegreppet blir centralt. Det handlar om ett antagande om att varje individ har en unik livsvärld där individen upplever världen utifrån sina egna erfarenheter och uppfattningar. Genom att försöka närma sig en persons livsvärld blir det även ett försök att närma sig personens perspektiv. Studien bygger på kvalitativa intervjuer vilka har genomförts med fyra förskollärare som är verksamma med de yngsta förskolebarnen. Syftet är att synliggöra förskollärares uppfattningar om delaktighet och inflytande. Intervjuerna har sedan transkriberats, analyserats, tolkats och sammanställts till ett resultat. Resultatet av studien visar att samtliga fyra förskollärare har uppfattningen att pedagogers förhållningssätt och bemötande påverkar de yngsta barnens möjligheter till delaktighet och inflytande. Förskollärarna uttrycker att pedagogers förmåga att försöka förstå och ta vara på barnens olika sätt att kommunicera är av stor betydelse för barnens chanser att göra sina röster hörda, samt för att barnen ska kunna påverka verksamheten. Förskollärarna lyfter fram olika aspekter gällande vad delaktighet och inflytande kan vara gällande de yngsta barnen i förskolan. Det handlar både om att barnen ska ges chans till olika val och att deras intresse tas tillvara men även att barnen ska ges chans att delta i en gemenskap där alla individer respekteras och inkluderas. Förutom förskollärares förhållningssätt visar resultatet att barnens möjligheter till inflytande och delaktighet främst hindras av förskolans rutiner.sv
dc.language.isosvsv
dc.titleDelaktighet och inflytande för de yngsta förskolebarnen - Ur en förskollärares perspektivsv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record