• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Att urforma en pedagogisk miljö för att stödja barn inom autismspektrumtillstånd i förskolan. En litteraturstudie

Abstract
Abstract Syfte: Syftet med denna litteraturöversikt var att undersöka vad forskning visar gällande hur pedagogiska miljöer i förskolan kan anpassas för att främja delaktighet för barn inom autismspektrumtillstånd. Metod och tillvägagångssätt: Inledningsvis sammanställdes en historisk översikt av begreppet autismspektrumtillstånd. Vidare genomfördes systematiska sökningar utifrån syftet och forskningsfrågan. Sex vetenskapliga artiklar valdes ut, sammanfattades och analyserades. Resultat: Resultatet visar att barn inom autismspektrumtillstånd behöver stöttning vid samspel för att motverka exkludering. Metoder gällande språkutveckling och träning av sociala förmågor kan implementeras för att öka barns sociala engagemang och därigenom främja delaktighet. Vidare påvisas vikten av ett reflekterande förhållningssätt i relation till diagnoser och barn som individer. En kombination av miljöanpassning genom metoder och ett fokus på barnens individuella behov synliggörs som avgörande för delaktighet.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/37971
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_37971_1.pdf (544.6Kb)
Date
2014
Keywords
Autismspektrumtillstånd
Delaktighet
Förskola
Sa
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV