dc.date.accessioned | 2015-01-21T07:57:11Z | |
dc.date.available | 2015-01-21T07:57:11Z | |
dc.date.issued | 2014 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/37971 | |
dc.description.abstract | Abstract
Syfte: Syftet med denna litteraturöversikt var att undersöka vad forskning visar gällande hur
pedagogiska miljöer i förskolan kan anpassas för att främja delaktighet för barn inom
autismspektrumtillstånd.
Metod och tillvägagångssätt: Inledningsvis sammanställdes en historisk översikt av begreppet
autismspektrumtillstånd. Vidare genomfördes systematiska sökningar utifrån syftet och
forskningsfrågan. Sex vetenskapliga artiklar valdes ut, sammanfattades och analyserades.
Resultat: Resultatet visar att barn inom autismspektrumtillstånd behöver stöttning vid samspel
för att motverka exkludering. Metoder gällande språkutveckling och träning av sociala
förmågor kan implementeras för att öka barns sociala engagemang och därigenom främja
delaktighet. Vidare påvisas vikten av ett reflekterande förhållningssätt i relation till diagnoser
och barn som individer. En kombination av miljöanpassning genom metoder och ett fokus på
barnens individuella behov synliggörs som avgörande för delaktighet. | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.subject | Autismspektrumtillstånd | sv |
dc.subject | Delaktighet | sv |
dc.subject | Förskola | sv |
dc.subject | Sa | sv |
dc.title | Att urforma en pedagogisk miljö för att stödja barn inom autismspektrumtillstånd i förskolan. En litteraturstudie | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | M2 | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |