Visa enkel post

dc.date.accessioned2015-01-21T07:57:11Z
dc.date.available2015-01-21T07:57:11Z
dc.date.issued2014sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/37971
dc.description.abstractAbstract Syfte: Syftet med denna litteraturöversikt var att undersöka vad forskning visar gällande hur pedagogiska miljöer i förskolan kan anpassas för att främja delaktighet för barn inom autismspektrumtillstånd. Metod och tillvägagångssätt: Inledningsvis sammanställdes en historisk översikt av begreppet autismspektrumtillstånd. Vidare genomfördes systematiska sökningar utifrån syftet och forskningsfrågan. Sex vetenskapliga artiklar valdes ut, sammanfattades och analyserades. Resultat: Resultatet visar att barn inom autismspektrumtillstånd behöver stöttning vid samspel för att motverka exkludering. Metoder gällande språkutveckling och träning av sociala förmågor kan implementeras för att öka barns sociala engagemang och därigenom främja delaktighet. Vidare påvisas vikten av ett reflekterande förhållningssätt i relation till diagnoser och barn som individer. En kombination av miljöanpassning genom metoder och ett fokus på barnens individuella behov synliggörs som avgörande för delaktighet.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectAutismspektrumtillståndsv
dc.subjectDelaktighetsv
dc.subjectFörskolasv
dc.subjectSasv
dc.titleAtt urforma en pedagogisk miljö för att stödja barn inom autismspektrumtillstånd i förskolan. En litteraturstudiesv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post