• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Alla får vara med! Barns tankar om delaktighet i lek

Sammanfattning
Metod Vi har utfört en kvalitativ studie där vi intervjuat 1 barn angående deras uppfattningar om delaktighet och rätten att exkludera andra barn. Vi har tagit utgångspunkt i teorier om lek, sociala representationer samt dialogpedagogik då vi utfört halvstrukturerade intervjuer samt analyserat vår empiri. Syfte Syftet med studien är att synliggöra barns uppfattning och förståelse om rätt att delta och neka deltagande i leksituationer i relation till pedagogers uppdrag att alla barn har rätt till delaktighet. De frågor vi försökt svara på genom denna studie är: - Vad har barn för förståelse och upplevelser om vad det innebär att alla får vara med? - Vad anser barn om sin rätt att påverka sin situation, att säga nej? - Uppfattar barn att de har rätt till att säga nej? - Stämmer barns uppfattningar om delaktighet överens med det pedagogiska uppdraget eller har de en annan bild? Resultat Barnen har under studien påvisat genom intervjuerna att de skapar och hur de skapar undantag från regeln att alla får vara med och därmed berättigar exkludering ur lek. Barnens erfarenhet och förståelse för normen och regeln att alla får vara med skiljer sig. De visar däremot en gemensam idé och gemensamma värderingar om att alla ska inkluderas i lek. I studien lyfter vi barns agens och rätt att försvara samt bevara sin lek genom att i vissa situationer neka andra delaktighet i leken som viktig både för utveckling av barns sociala- och emotionella förmågor men även som en viktig del av utvecklingen till en demokratisk samhällsmedborgare. Vi lyfter också den ömsesidiga dialogen och menar att det är viktigt att pedagoger inte blir några som ”fixar saker” åt barnen när det uppstår tvister utan att pedagoger blir ett stöd och vägledare för barnen i deras förhandlingar.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/37973
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_37973_1.pdf (858.4Kb)
Datum
2014
Nyckelord
Delaktighet
Exkludering
Inkludering
Barns agens
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV