Visa enkel post

dc.date.accessioned2015-01-21T07:57:12Z
dc.date.available2015-01-21T07:57:12Z
dc.date.issued2014sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/37973
dc.description.abstractMetod Vi har utfört en kvalitativ studie där vi intervjuat 1 barn angående deras uppfattningar om delaktighet och rätten att exkludera andra barn. Vi har tagit utgångspunkt i teorier om lek, sociala representationer samt dialogpedagogik då vi utfört halvstrukturerade intervjuer samt analyserat vår empiri. Syfte Syftet med studien är att synliggöra barns uppfattning och förståelse om rätt att delta och neka deltagande i leksituationer i relation till pedagogers uppdrag att alla barn har rätt till delaktighet. De frågor vi försökt svara på genom denna studie är: - Vad har barn för förståelse och upplevelser om vad det innebär att alla får vara med? - Vad anser barn om sin rätt att påverka sin situation, att säga nej? - Uppfattar barn att de har rätt till att säga nej? - Stämmer barns uppfattningar om delaktighet överens med det pedagogiska uppdraget eller har de en annan bild? Resultat Barnen har under studien påvisat genom intervjuerna att de skapar och hur de skapar undantag från regeln att alla får vara med och därmed berättigar exkludering ur lek. Barnens erfarenhet och förståelse för normen och regeln att alla får vara med skiljer sig. De visar däremot en gemensam idé och gemensamma värderingar om att alla ska inkluderas i lek. I studien lyfter vi barns agens och rätt att försvara samt bevara sin lek genom att i vissa situationer neka andra delaktighet i leken som viktig både för utveckling av barns sociala- och emotionella förmågor men även som en viktig del av utvecklingen till en demokratisk samhällsmedborgare. Vi lyfter också den ömsesidiga dialogen och menar att det är viktigt att pedagoger inte blir några som ”fixar saker” åt barnen när det uppstår tvister utan att pedagoger blir ett stöd och vägledare för barnen i deras förhandlingar.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectDelaktighetsv
dc.subjectExkluderingsv
dc.subjectInkluderingsv
dc.subjectBarns agenssv
dc.titleAlla får vara med! Barns tankar om delaktighet i leksv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post