dc.date.accessioned | 2015-01-21T07:57:12Z | |
dc.date.available | 2015-01-21T07:57:12Z | |
dc.date.issued | 2014 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/37973 | |
dc.description.abstract | Metod
Vi har utfört en kvalitativ studie där vi intervjuat 1 barn angående deras uppfattningar om
delaktighet och rätten att exkludera andra barn. Vi har tagit utgångspunkt i teorier om lek,
sociala representationer samt dialogpedagogik då vi utfört halvstrukturerade intervjuer samt
analyserat vår empiri.
Syfte
Syftet med studien är att synliggöra barns uppfattning och förståelse om rätt att delta och neka
deltagande i leksituationer i relation till pedagogers uppdrag att alla barn har rätt till
delaktighet.
De frågor vi försökt svara på genom denna studie är:
- Vad har barn för förståelse och upplevelser om vad det innebär att alla får vara med?
- Vad anser barn om sin rätt att påverka sin situation, att säga nej?
- Uppfattar barn att de har rätt till att säga nej?
- Stämmer barns uppfattningar om delaktighet överens med det pedagogiska uppdraget
eller har de en annan bild?
Resultat
Barnen har under studien påvisat genom intervjuerna att de skapar och hur de skapar undantag
från regeln att alla får vara med och därmed berättigar exkludering ur lek. Barnens erfarenhet
och förståelse för normen och regeln att alla får vara med skiljer sig. De visar däremot en
gemensam idé och gemensamma värderingar om att alla ska inkluderas i lek. I studien lyfter
vi barns agens och rätt att försvara samt bevara sin lek genom att i vissa situationer neka
andra delaktighet i leken som viktig både för utveckling av barns sociala- och emotionella
förmågor men även som en viktig del av utvecklingen till en demokratisk
samhällsmedborgare. Vi lyfter också den ömsesidiga dialogen och menar att det är viktigt att
pedagoger inte blir några som ”fixar saker” åt barnen när det uppstår tvister utan att
pedagoger blir ett stöd och vägledare för barnen i deras förhandlingar. | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.subject | Delaktighet | sv |
dc.subject | Exkludering | sv |
dc.subject | Inkludering | sv |
dc.subject | Barns agens | sv |
dc.title | Alla får vara med! Barns tankar om delaktighet i lek | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | M2 | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |