Teknik i förskolan: En diskursteoretisk analys av begreppet teknik.
Abstract
Abstract
Detta examensarbete behandlar teknik i förskolan. Vi upplever att teknik inte får det utrymme
i förskolan som läroplanen för förskolan anger. Det kan bero på att teknik är relativt nytt
inslag i förskolan. För att åtgärda problemet har Skolverket givit högskolor och universitet i
Sverige i uppdrag att vidareutbilda verksamma pedagoger genom kursen Naturvetenskap och
Teknik.
Syftet med arbetet är att undersöka de tekniksyner som framkommer i kurslitteraturen från
Förskolelyftets fortutbildningskurser Naturvetenskap och Teknik som hålls på högskolor och
universitet i Sverige. Frågorna vi ställer är hur beskrivs de olika synsätten som går att finna i
kurslitteraturen, och på vilket sätt angränsas de? Studien innefattar inte uppfattningen av
teknik som IKT (informations- och kommunikationsteknik).
Metoden som används är diskursanalys med utvalda tillhörande diskursteoretiska begrepp.
Dessa har vi applicerat på materialet som består av tre återkommande böcker hämtade från
kurslitteraturen. Resultatet visar på att kurslitteraturen lyfter fyra sätt att se på teknik utifrån
kurslitteraturen från Förskolelyftet. Utifrån metoden diskursteori har vi gett de fyra synsätten
rubrikerna: Teknik i vardagen, Teknik som ett hjälpmedel till problemlösning, Teknik som
nyckel till hållbar utveckling samt Teknik ur ett jämställdhetsperspektiv. Dessa diskurser är
avgörande för hur pedagoger i förskolan organiserar verksamheten och lyfter teknik
tillsammans med barnen.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2014Keywords
Förskolan
Förskolelyftet
Pedagogisk kurslitterat
Language
sv