• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Teknik i förskolan: En diskursteoretisk analys av begreppet teknik.

Sammanfattning
Abstract Detta examensarbete behandlar teknik i förskolan. Vi upplever att teknik inte får det utrymme i förskolan som läroplanen för förskolan anger. Det kan bero på att teknik är relativt nytt inslag i förskolan. För att åtgärda problemet har Skolverket givit högskolor och universitet i Sverige i uppdrag att vidareutbilda verksamma pedagoger genom kursen Naturvetenskap och Teknik. Syftet med arbetet är att undersöka de tekniksyner som framkommer i kurslitteraturen från Förskolelyftets fortutbildningskurser Naturvetenskap och Teknik som hålls på högskolor och universitet i Sverige. Frågorna vi ställer är hur beskrivs de olika synsätten som går att finna i kurslitteraturen, och på vilket sätt angränsas de? Studien innefattar inte uppfattningen av teknik som IKT (informations- och kommunikationsteknik). Metoden som används är diskursanalys med utvalda tillhörande diskursteoretiska begrepp. Dessa har vi applicerat på materialet som består av tre återkommande böcker hämtade från kurslitteraturen. Resultatet visar på att kurslitteraturen lyfter fyra sätt att se på teknik utifrån kurslitteraturen från Förskolelyftet. Utifrån metoden diskursteori har vi gett de fyra synsätten rubrikerna: Teknik i vardagen, Teknik som ett hjälpmedel till problemlösning, Teknik som nyckel till hållbar utveckling samt Teknik ur ett jämställdhetsperspektiv. Dessa diskurser är avgörande för hur pedagoger i förskolan organiserar verksamheten och lyfter teknik tillsammans med barnen.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/37975
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_37975_1.pdf (676.8Kb)
Datum
2014
Nyckelord
Förskolan
Förskolelyftet
Pedagogisk kurslitterat
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV