``Vi har barn med diagnoser, vi har barn med inte diagnoser``: En kvalitativ studie om fördelning av specialpedagogiska insatser med nedslag i två kommuner
Sammanfattning
Abstract
Syftet med denna studie var att undersöka huruvida olika professioner (beslutsfattare på
kommunnivå, förskolechefer och förskollärare) talar om barn i behov av särskilt stöd samt
hur detta påverkar fördelningen av specialpedagogiska resurser och insatser. Detta gjordes
utifrån en kvalitativ undersökning med semistrukturerade intervjuer som metod. Materialet
från intervjuerna har analyserats utifrån olika aspekter av barnsyn och förhållningssätt samt
integrering.
I den tidigare forskningen samt i denna studies resultat framkommer det olika definitioner på
begreppet barn i behov av särskilt stöd och specialpedagogiska insatser. Detta följer
analysen då det finns olika tolkningar på dessa begrepp. Genomgående i studien
framkommer det brist på kunskap som en bidragande faktor till att bemöta barnen på bästa
möjliga sätt. Behovet av kunskap i verksamheten är något som framkommer genom hela
studien. Detta kunde vara en specialpedagog kopplad till förskolan som kan stödja både
barnen på en individnivå samt pedagogerna på verksamhetsnivå.
Gällande fördelningen av specialpedagogiska resurser framkommer skillnader mellan
professionerna i huruvida de kan vara med och påverka och vilka faktorer som möjliggör för
barnen att få sina speciella behov tillgodosedda. Detta kunde bland annat vara att diagnoser
möjliggör för att barn får lättare tillgång till olika resurser och insatser. Detta påvisar att
pedagogerna får mer avlastning i verksamheten om barnet har en uttalad diagnos. Studiens
resultat påvisar även förändringar som skett i verksamheten och i samhället som bidragit till
att fler barn idag är i behov av särskilt stöd. Detta kunde vara större barngrupper i
förhållande till den personalstyrka som finns, vilket påverkar hur verksamheten kan möta
alla barns särskilda behov, samt det faktum att barnen har längre tider på förskolan idag än
tidigare. Resultatet påvisar även att det kunde vara den ökade stressen för likaväl personal
och vårdnadshavare som påverkar barnens hälsa.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2014Nyckelord
Barn i behov av stöd
specialpedagogik
resurser
Språk
sv