dc.description.abstract | Syftet med vår studie har varit att ta reda på hur fyra förskollärare ser på inkludering av barn
med ASD i planerade samlingar. För att ta reda på det har vi valt att genomföra en empirisk
studie utifrån en kvalitativ ansats i form av intervjuer eftersom vi vill gå på djupet i
intervjuerna för att nå förskollärarnas förståelse kring att arbeta med barn med ASD.
Förskollärarna vi intervjuade har alla erfarenhet av att arbeta med barn med ASD. Vi ville
dels undersöka deras syn på inkludering av barn med ASD i den planerade samlingen, och
dels hur de anser att de skapar möjligheter för en inkluderande samlingsmiljö med hjälp av
sina arbetssätt och strategier.
Vi har utgått från grounded theory i vår studie. Det innebär att det är materialet vi samlat in
vid intervjuerna som styr skapandet av teorier och modeller. Efter att vi analyserat empirin
har vi således kunnat skapa en modell som sammanfattar huvudresultaten från intervjuerna.
Vi har därefter diskuterat modellen i förhållande till litteratur och tidigare forskning samt i
relation till vår kommande yrkesroll och vilka konsekvenser det kan ge i verksamheten.
De viktigaste resultaten från studien är redovisade i modellen, då den sammanfattar och
tydliggör resultaten. Studien visar hur de fyra förskollärarna talar om sitt arbete med att
inkludera barn med ASD i planerade samlingar och vilka handlingsalternativ de använder sig
av. I modellen kan vi se exempel på förskollärarnas syn på hur barn med ASD kan inkluderas
i den planerade samlingen. Bland annat olika handlingsalternativ så som mindre grupper,
tecken som stöd och bildschema. Modellen visar även att flera av respondenterna ser
exkludering som en möjlig lösning, då inga av de föreslagna handlingsalternativen fungerar.
Vår studie bidrar till forskningsfältet genom att den behandlar ett specifikt ämne, barn med
ASD i planerade samlingar, vilket det saknas nationell forskning kring. Vidare forskning
skulle kunna vara att göra en större empirisk studie inom området där fler förskolor,
förskollärare och barn med ASD ingår för att skapa modeller som kan vara till hjälp. | sv |