• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Alla är intelligenta En enkätstudie bland grundskolelärare om de i sin undervisning tar hänsyn till Howard Gardners teori om de multipla intelligenserna

Abstract
Syfte Syftet med vår undersökning var att hitta den av våra tänkbara förklaringsfaktorer som i störst utsträckning påverkar lärares medvetenhet och hänsynstagande till elevers olika intelligenser i klassrummet. Huvudfråga Påverkar grundskolelärarens åldersinriktning om de medvetet tar hänsyn till elevers olika intelligenser i klassrummet? Eller finns det någon annan tänkbar förklaringsfaktor som har större betydelse? Metod och material Vår undersökning byggdes upp kring en statistisk design och vi genomförde en enkätundersökning. Enkäten vände sig till lärare i grundskolan inriktade mot tidigare och senare åldrar. Enkäten genererade 40 svar. Howard Gardners teori om de multipla intelligenserna ligger till grund för våra frågor i enkäten. Resultat I vår undersökning konstaterade vi att den av våra tänkbara förklaringsfaktorer som i störst utsträckning påverkar lärares medvetenhet och hänsynstagande till elevers olika intelligenser i klassrummet är lärarens åldersinriktning. Lärare som är inriktade mot grundskolans tidigare åldrar är i större utsträckning medveten om elevers olika intelligenser. Vi har också sett att antal ämnen interagerar med lärarens åldersinriktning och om de medvetet tar hänsyn till elevernas olika intelligenser. Betydelse för läraryrket Vi kunde konstatera att lärare inriktade mot senare åldrar har något att lära av de lärare som är inriktade mot tidigare åldrar eftersom resultatet visar att de är mer medvetna. I vår undersökningsgrupp undervisar lärare inriktade mot tidigare åldrar vanligtvis i fler ämnen än de lärare som är inriktade mot senare åldrar. Vi drog den slutsatsen att lärare som undervisar i fler ämnen har lättare till ämnesintegrering i sin dagliga undervisning. Ämnesintegrering kan vara det som möjliggör hänsynstagande till elevers olika intelligenser. Det pekar på att lärare borde utbilda sig inom fler ämnen än vad som är vanligt förekommande idag för att genomföra en ämnesintegrerad undervisning. ii
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/3797
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
HT06-2611-213.pdf (728.1Kb)
Date
2007
Author
Olsson, Helena
Wingård, Björn
Keywords
Howard Gardner
intelligens
lärare
medvetenhet
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV