dc.contributor.author | Olsson, Helena | swe |
dc.contributor.author | Wingård, Björn | swe |
dc.date.accessioned | 2007-05-08T13:17:30Z | |
dc.date.available | 2007-05-08T13:17:30Z | |
dc.date.issued | 2007 | swe |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/3797 | |
dc.description.abstract | Syfte
Syftet med vår undersökning var att hitta den av våra tänkbara förklaringsfaktorer som i störst utsträckning
påverkar lärares medvetenhet och hänsynstagande till elevers olika intelligenser i klassrummet.
Huvudfråga
Påverkar grundskolelärarens åldersinriktning om de medvetet tar hänsyn till elevers olika intelligenser i
klassrummet? Eller finns det någon annan tänkbar förklaringsfaktor som har större betydelse?
Metod och material
Vår undersökning byggdes upp kring en statistisk design och vi genomförde en enkätundersökning. Enkäten
vände sig till lärare i grundskolan inriktade mot tidigare och senare åldrar. Enkäten genererade 40 svar. Howard
Gardners teori om de multipla intelligenserna ligger till grund för våra frågor i enkäten.
Resultat
I vår undersökning konstaterade vi att den av våra tänkbara förklaringsfaktorer som i störst utsträckning påverkar
lärares medvetenhet och hänsynstagande till elevers olika intelligenser i klassrummet är lärarens åldersinriktning.
Lärare som är inriktade mot grundskolans tidigare åldrar är i större utsträckning medveten om elevers olika
intelligenser. Vi har också sett att antal ämnen interagerar med lärarens åldersinriktning och om de medvetet tar
hänsyn till elevernas olika intelligenser.
Betydelse för läraryrket
Vi kunde konstatera att lärare inriktade mot senare åldrar har något att lära av de lärare som är inriktade mot
tidigare åldrar eftersom resultatet visar att de är mer medvetna. I vår undersökningsgrupp undervisar lärare
inriktade mot tidigare åldrar vanligtvis i fler ämnen än de lärare som är inriktade mot senare åldrar. Vi drog den
slutsatsen att lärare som undervisar i fler ämnen har lättare till ämnesintegrering i sin dagliga undervisning.
Ämnesintegrering kan vara det som möjliggör hänsynstagande till elevers olika intelligenser. Det pekar på att
lärare borde utbilda sig inom fler ämnen än vad som är vanligt förekommande idag för att genomföra en
ämnesintegrerad undervisning.
ii | swe |
dc.language.iso | sv | swe |
dc.subject | Howard Gardner | swe |
dc.subject | intelligens | swe |
dc.subject | lärare | swe |
dc.subject | medvetenhet | swe |
dc.title | Alla är intelligenta En enkätstudie bland grundskolelärare om de i sin undervisning tar hänsyn till Howard Gardners teori om de multipla intelligenserna | swe |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | swe |
dc.type.uppsok | C | swe |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen | swe |
dc.contributor.department | Göteborg University/Department of Sociology | eng |
dc.type.degree | Student essay | swe |