Utomhuspedagogik i gymnasieskolan. Med känsla och sammanhang i biologin.
Abstract
Den allmänna bilden av naturvetenskap är att det är viktigt men tråkigt. Som lärare i biologi
vill vi skapa intresse och motivation hos elever. Naturvetenskaplig didaktik behöver utvecklas
för att möjliggöra en förändring. Utomhuspedagogik är en pedagogisk ansats med syfte att
levandegöra och konkretisera undervisningen. Utomhuspedagogik består av tre delar;
utevistelse, socialt samspel och ämnesinnehåll. Målet att eleverna ska känna att
undervisningen är meningsfull. Forskningsresultat visar att utomhuspedagogik kan ha positiva
effekter på lärandet. Eleverna minns bättre eftersom undervisningen stimulerar fler sinnen när
innehållet inte bara är teoretiskt. Relationer påverkas positivt när lärare och elever umgås på
ett annat sätt än inne i ett klassrum.
Mest används dock utomhuspedagogik inom förskolan. Men vi frågar oss om
utomhuspedagogik även kan tillämpas inom gymnasieskolans biologiundervisning. Vi sökte
därför rätt på fem gymnasielärare i biologi som arbetar mycket utomhus i en större stad. Med
dem gjorde vi en kvalitativ intervjuundersökning för att ta reda på hur deras arbete kan
kopplas till utomhuspedagogiska teorier om lärande.
Det visade sig att samtliga lärare tyckte att utomhusundervisning hade positiva effekter på
elevernas lärande och de önskade att de kunde vara ute mer. Alla lärare sa sig begränsas av
schemastruktur och en känsla av stress, att hinna igenom kursmaterialet. Trots att alla lärarna
hade intresse av att arbeta mycket ute kunde vi se att undervisningens metoder och syfte
varierade. Några lärare fokuserade på ämnesinnehållet och hade ett upplägg där läraren står
för kunskapsförmedling. För dessa lärare gav utevistelsen känsla och verklighetsanknytning
till biologiämnet. Andra lärare upplevde att utomhusundervisning också ger möjligheter till att
uppmuntra eleverna till eget kunskapssökande. Här beskrevs ett socialt samspel med en
tvärvetenskaplig ansats.
Vår slutsats är att utomhuspedagogik kan tillämpas i gymnasieskolan men att det försvåras av
schemats utformning och kurssystemet. Lärarna borde ges större möjligheter att utöva
utomhuspedagogik eftersom positiva effekter på elever och deras lärande har visats.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2007Author
Lundgren, Emma
Klemedtsson, Åsa Kasimir
Keywords
Utomhuspedagogik
Biologi
Naturvetenskaplig didak
Language
sv