• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Social Work / Institutionen för socialt arbete
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för socialt arbete
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Social Work / Institutionen för socialt arbete
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för socialt arbete
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

“...och den ena är rätt berömd” En kvalitativ studie om kategoriseringar och makt i sex- och samlevnadsundervisning inom projektet Unga möter unga.

Abstract
Uppsatsens syfte är att göra en intersektionell och normkritisk undersökning av sex- och samlevnadsundervisning inom projektet Unga möter unga. Frågeställningarna har handlat om hur kategoriseringar kan skapas inom projektet och hur dessa kan förstås utifrån skillnadsskapande och maktstrukturer, samt hur socionomstudenterna upplevt projektet med tonvikt på kategoriseringar och dess konsekvenser. Undersökningen har utförts genom att granska det metodmaterial som används i Unga möter unga, samt genom kvalitativa intervjuer med socionomstudenter som deltagit i projektet. Materialet har analyserats med hjälp av intersektionella och socialkonstruktionistiska perspektiv samt normkritisk pedagogik. I vårt resultat och analys har vi sett att det i projektet sker ett skillnadsskapande genom hur kategorierna klass, kön, sexualitet och etnicitet framställs, där maktstrukturer (re)produceras genom ett upprätthållande mellan normen och den avvikande. Vi har sett att de värderingsövningar i metodmaterialet som vi har analyserat konstruerar och befäster normativa föreställningar och stereotyper om kön, sexualitet, etnicitet och klass, vilket kan få konsekvenser genom osynliggörande och exkluderande av personer som avviker från normen. I intervjuerna framkom att studenterna upplevde svårigheter med att bl.a. bemöta kränkande uttalanden från elever och flera studenter upplevde projektet som heteronormativt och exkluderande.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/38015
Collections
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för socialt arbete
View/Open
gupea_2077_38015_1.pdf (638.7Kb)
Date
2015-01-22
Author
Cabrera, Rebecca
Neverland, Kajsa
Keywords
sex- och samlevnadsundervisning, intersektionalitet, kategoriseringar, normer, ungdomsmottagningen, normkritisk pedagogik, värderingsövningar
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV