”TILL OCH MED KURATORN VAR LEDSEN” En kvalitativ studie om kuratorers känslor i behandlingsarbete med kris och sorg
Sammanfattning
Att möta en person i svår kris och/eller sorg är bland de känslomässigt tyngsta utmaningar en
kurator ställs inför. För vissa i yrkesgruppen är det just kriser och sorg som upptar den största
delen av arbetstiden. Hur påverkas kuratorn av denna emotionella belastning? Vilka känslor
uppstår i behandlingsarbetet och varför? Vilket inflytande har detta på kuratorernas personlighet
och sociala sammanhang? Dessutom; vilka medvetna strategier används för att hantera
känslorna?
Vi genomförde kvalitativa intervjuer med sju kuratorer för att ta reda på just deras upplevelser
och erfarenheter. Det huvudsakliga resultatet visar att känslor som ledsenhet, otillräcklighet och
frustration är vanliga hos respondenterna. Skam är, för de flesta, också en förekommande känsla
likväl som stolthet. Det visar sig inte bara vara tungt att jobba med människor i svår kris/sorg,
resultatet pekar även på att det kan skänka mening, glädje, hopp och ge energi. För att dessa mer
önskvärda känslor skall kunna ta plats måste dock strategier finnas för att ta hand om de svårare
känslorna. Medvetna sådana som respondenterna tar upp är kollegialt stöd, planerad och
strukturerad handledning, fysik aktivitet, vila och att fokusera på sina egna behov. Vi har också
kunnat se att påverkan på personlighet och socialt sammanhang kan ta sig uttryck i form av ett
mer allvarsamt sinne, trötthet, ett mättat socialt behov, en vardag där mindre meningsfulla ting
skalas bort samt en fördjupad världsbild.
Examinationsnivå
Student essay
Fil(er)
Datum
2015-01-22Författare
Tomlin, Anna
Wetterberg, Nanna
Nyckelord
Känslor, coping, socionom, kris, sorg
Språk
swe