Prövning av två öppna laborationsuppgifter i fysik för nationell provbank till grundskolans senare år
Abstract
Syftet med detta examensarbetet är att utforma, pröva och utvärdera två laborationsuppgifter så att de kan ingå i
en nationell provbank för naturvetenskapliga ämnen till grundskolans senare år. Laborationsuppgifterna är av en
öppen karaktär, vilket betyder att främst genomförandet, men viss mån även problemformuleringen, lämnas
ospecificerad. Vissa av de kvalitéer som efterfrågas i kursplaner och betygskriterier för de naturvetenskapliga
ämnena kan främst visas med hjälp av laborationsuppgifter, t.ex. elevens "förmåga att indentifiera och lösa ett
problem genom iakttagelser, experiment och reflektion". Öppna laborationsuppgifter erbjuder eleverna en bättre
möjlighet att visa dessa kvalitéer än laborationsuppgifter som specificerar problemställning och genomförande.
Trots det är de sistnämnda klart dominerande i undervisningen.
De båda laborationsuppgifterna har genomförts av 4-5 elevgrupper om -4 elever. Varje laboration har
videofilmats för att dokumentera elevernas tillvägagångssätt och resonemang. Detta material tillsammans med
det skriftliga material som eleverna lämnat in i samband med laborationerna har analyserats för att ge det resultat
som presenteras i rapporten.
Den första laborationsuppgiften är tvådelad med avsikt att planera och genomföra ett experiment för att ta reda
på tre olika metallers specifika värmekapacitet. Den första delen är öppen i sin karaktär och den andra är en
upprepning av den första, men mer specificerad. Dessa båda delar utvärderas och jämförs också av eleverna som
tycker att den första delen är mer lärorik. Uppgiften behandlar begrepp som eleverna har svårt att förstå, men
öppnar för eleverna att resonera och forumlera hypoteser. Slutsatsen blir att vissa justeringar av uppgiften kan
behövas för att uppgiften ska lämpa sig för den nationella provbanken.
Den andra labortaionsuppgiften är experimentell problemlösning där eleverna ska ta reda på vilket av tre olika
hushållspapper som tar upp mest vatten. Denna uppgift kan lösas på flera sätt och behandlar begrepp som
eleverna har lättare att förstå än den första uppgiften. Slutsatsen blir att uppgiften lämpar sig bra för den
nationella provbanken.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2007Author
Granath, Daniel
Keywords
Fysik
laboration
kvalitativ förståelse
öppna pr
Language
sv