• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Prövning av två öppna laborationsuppgifter i fysik för nationell provbank till grundskolans senare år

Abstract
Syftet med detta examensarbetet är att utforma, pröva och utvärdera två laborationsuppgifter så att de kan ingå i en nationell provbank för naturvetenskapliga ämnen till grundskolans senare år. Laborationsuppgifterna är av en öppen karaktär, vilket betyder att främst genomförandet, men viss mån även problemformuleringen, lämnas ospecificerad. Vissa av de kvalitéer som efterfrågas i kursplaner och betygskriterier för de naturvetenskapliga ämnena kan främst visas med hjälp av laborationsuppgifter, t.ex. elevens "förmåga att indentifiera och lösa ett problem genom iakttagelser, experiment och reflektion". Öppna laborationsuppgifter erbjuder eleverna en bättre möjlighet att visa dessa kvalitéer än laborationsuppgifter som specificerar problemställning och genomförande. Trots det är de sistnämnda klart dominerande i undervisningen. De båda laborationsuppgifterna har genomförts av 4-5 elevgrupper om -4 elever. Varje laboration har videofilmats för att dokumentera elevernas tillvägagångssätt och resonemang. Detta material tillsammans med det skriftliga material som eleverna lämnat in i samband med laborationerna har analyserats för att ge det resultat som presenteras i rapporten. Den första laborationsuppgiften är tvådelad med avsikt att planera och genomföra ett experiment för att ta reda på tre olika metallers specifika värmekapacitet. Den första delen är öppen i sin karaktär och den andra är en upprepning av den första, men mer specificerad. Dessa båda delar utvärderas och jämförs också av eleverna som tycker att den första delen är mer lärorik. Uppgiften behandlar begrepp som eleverna har svårt att förstå, men öppnar för eleverna att resonera och forumlera hypoteser. Slutsatsen blir att vissa justeringar av uppgiften kan behövas för att uppgiften ska lämpa sig för den nationella provbanken. Den andra labortaionsuppgiften är experimentell problemlösning där eleverna ska ta reda på vilket av tre olika hushållspapper som tar upp mest vatten. Denna uppgift kan lösas på flera sätt och behandlar begrepp som eleverna har lättare att förstå än den första uppgiften. Slutsatsen blir att uppgiften lämpar sig bra för den nationella provbanken.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/3802
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
HT06-2611-204.pdf (644.1Kb)
Date
2007
Author
Granath, Daniel
Keywords
Fysik
laboration
kvalitativ förståelse
öppna pr
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV