• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Most schools teach you how to move around it but… Neuropedagogik– vad, hur och varför?

Abstract
Abstract Examensarbete inom Lärarprogrammet LP01 Titel: Most schools teach you how to move around it but…Neuropedagogik– vad, hur och varför? Författare: Caroline Bandgren och Emelie Möller Termin och år: Vårterminen 2014 Kursansvarig institution: Institutionen för pedagogik och didaktik vid Göteborgs Universi-tet Handledare: Ulla Berglindh Examinator: Anna-Lena Lilliestam Rapportnummer: Vt14-2910-122 Nyckelord: Neuropedagogik, neuroplasticitet, inlärningssvårigheter, elever i behov av särskilt stöd, Eaton Arrowsmith School, lärandeteorier Syfte: Syftet med denna uppsats är att öka kunskapen om neuropedagogik och varför det är positivt att använda sig av i arbetet med elever i behov av särskilt stöd. Det är en litteraturbaserad uppsats som har grunden i en studie gjord på en skola i Kanada. Metod: Undersökningen som gjordes i Kanada genomfördes på Eaton Arrowsmith School som riktar in sig på elever som har inlärningssvårigheter där de med tar hjälp av neuroplasticitet och egna metoder för att hjälpa eleverna. Det intervjuades fyra pedagoger, en rektor, en vise rektor och två elever. Skolans metoder samt kanadensisk litteratur ställs sedan emot svensk forskning som behandlar samma ämne. Resultat: Baserat på undersökningen i Kanada och den svenska litteratur som använts så har vi kommit fram till att för elever som har inlärningssvårigheter kan neuropedagogik vara dem till stor nytta. Vi kommer att visa resultatbil-der från elever som gått på EAS, dessa behöver vara i färg för att förstås. Sedan i resultatdelen kommer en dju-pare förklaring kring vad det är för exakta resultat som vi har bevittnat. Vi tar även upp konkreta exempel på kognitiva övningar, från svensk litteratur, som lätt kan genomföras. Betydelse för läraryrket: Vi hoppas att denna uppsats ska få svenska pedagoger och forskare att våga se möjligheterna inom neuropeda-gogik i lärandesituationer. Vi hoppas även att uppsatsen ska få fler pedagoger och forskare (inom neuroveten-skap) att vågar ta steget emot ett samarbete. Detta för att skapa fler alternativ för elever än som finns idag, ef-tersom att alla lär olika.
Degree
Student essay
Publisher
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
URI
http://hdl.handle.net/2077/38022
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
Degree project (1.128Mb)
Date
2014
Author
Bandgren, Caroline
Möller, Emelie
Keywords
Neuropedagogik
neuroplasticitet
inlärningssvårigheter
elever i behov av särskilt stöd
Eaton Arrowsmith School
lärandeteorier
Series/Report no.
VT14-2910-122
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV