Lärares bedömning av ekologiuppgifter
Abstract
Sammanfattning
Denna studie gäller lärares inställning och bedömning till ett antal uppgifter i ekologi. Syftet
är att ta reda på i vilka sammanhang lärare tycker att de olika uppgifterna passar in i
undervisningen. Den visar också om de rekommenderar uppgiften och därmed kommer att
använda den i sin undervisning.
Uppgifterna handlar om fotosyntes, cellandning, nedbrytning, kretslopp samt näringsvävar
och energiflöde. Undersökningen genomfördes på åtta olika orter i landet som en enkät med
lärare från dels grundskolor årskurs 6 9, dels från lärarutbildare som utbildar blivande lärare
i naturvetenskapliga ämnen i hela grundskolan.
Resultatet visar att flera av frågorna passar bäst för diskussion och prov medan färre
rekommenderar dem för laborationer. Det har genom tidigare forskning av elevers bristande
kunskaper i ekologi visat sig att denna typ av frågor är viktiga för att förbättra den ekologiska
begreppsförståelsen.
N
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2007Author
Sharo, Amaal
Strandh, Birgitta Andersson
Keywords
ekologiuppgifter
lärarbedömning
biologiundervisn
Language
sv