Show simple item record

dc.contributor.authorSharo, Amaalswe
dc.contributor.authorStrandh, Birgitta Anderssonswe
dc.date.accessioned2007-05-08T13:17:35Z
dc.date.available2007-05-08T13:17:35Z
dc.date.issued2007swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/3803
dc.description.abstractSammanfattning Denna studie gäller lärares inställning och bedömning till ett antal uppgifter i ekologi. Syftet är att ta reda på i vilka sammanhang lärare tycker att de olika uppgifterna passar in i undervisningen. Den visar också om de rekommenderar uppgiften och därmed kommer att använda den i sin undervisning. Uppgifterna handlar om fotosyntes, cellandning, nedbrytning, kretslopp samt näringsvävar och energiflöde. Undersökningen genomfördes på åtta olika orter i landet som en enkät med lärare från dels grundskolor årskurs 6 ­ 9, dels från lärarutbildare som utbildar blivande lärare i naturvetenskapliga ämnen i hela grundskolan. Resultatet visar att flera av frågorna passar bäst för diskussion och prov medan färre rekommenderar dem för laborationer. Det har genom tidigare forskning av elevers bristande kunskaper i ekologi visat sig att denna typ av frågor är viktiga för att förbättra den ekologiska begreppsförståelsen. Nswe
dc.language.isosvswe
dc.subjectekologiuppgifterswe
dc.subjectlärarbedömningswe
dc.subjectbiologiundervisnswe
dc.titleLärares bedömning av ekologiuppgifterswe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Sociologyeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essayswe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record