dc.contributor.author | Sharo, Amaal | swe |
dc.contributor.author | Strandh, Birgitta Andersson | swe |
dc.date.accessioned | 2007-05-08T13:17:35Z | |
dc.date.available | 2007-05-08T13:17:35Z | |
dc.date.issued | 2007 | swe |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/3803 | |
dc.description.abstract | Sammanfattning
Denna studie gäller lärares inställning och bedömning till ett antal uppgifter i ekologi. Syftet
är att ta reda på i vilka sammanhang lärare tycker att de olika uppgifterna passar in i
undervisningen. Den visar också om de rekommenderar uppgiften och därmed kommer att
använda den i sin undervisning.
Uppgifterna handlar om fotosyntes, cellandning, nedbrytning, kretslopp samt näringsvävar
och energiflöde. Undersökningen genomfördes på åtta olika orter i landet som en enkät med
lärare från dels grundskolor årskurs 6 9, dels från lärarutbildare som utbildar blivande lärare
i naturvetenskapliga ämnen i hela grundskolan.
Resultatet visar att flera av frågorna passar bäst för diskussion och prov medan färre
rekommenderar dem för laborationer. Det har genom tidigare forskning av elevers bristande
kunskaper i ekologi visat sig att denna typ av frågor är viktiga för att förbättra den ekologiska
begreppsförståelsen.
N | swe |
dc.language.iso | sv | swe |
dc.subject | ekologiuppgifter | swe |
dc.subject | lärarbedömning | swe |
dc.subject | biologiundervisn | swe |
dc.title | Lärares bedömning av ekologiuppgifter | swe |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | swe |
dc.type.uppsok | C | swe |
dc.contributor.department | Göteborg University/Department of Sociology | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen | swe |
dc.type.degree | Student essay | swe |