Show simple item record

dc.contributor.authorLennartsson, Klara
dc.contributor.authorHammarström, Rebecka
dc.date.accessioned2015-01-27T09:00:32Z
dc.date.available2015-01-27T09:00:32Z
dc.date.issued2015-01-27
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/38047
dc.description.abstractDetta är en kvalitativ studie som bygger på två veckors fältbesök på organisationen Ankur i New Delhi, Indien. Resultatet bygger på sex semistrukturerade individuella intervjuer, varav fem av dessa hölls med unga kvinnor från verksamheten och en med Ankurs verksamhetsansvariga. Även två fokusgruppintervjuer hölls med kvinnor från verksamheten samt deltagande observationer. Syftet med denna studie är att utifrån ett empowermentteoretiskt perspektiv undersöka hur Ankurs verksamhet verkar för att bemäktiga unga kvinnor samt vilka eventuella effekter bemäktigandet av dessa enskilda unga kvinnor kan tänkas få i den större kontext i vilken de lever. Studien har visat på att grunden i Ankurs verksamhet är kreativa uttryck och artikulation som har sin utgångspunkt i reflektion, enskilt och tillsammans med andra. Samtliga informanter har uttryckt ett ökat självförtroende tack vare Ankur. Deltagarna har genom Ankurs verksamhet även utvecklat sina förmågor att prestera i skolan samt gett dem nya perspektiv på utbildning och vikten av den. Ankurs verksamhet har bidragit till att deltagarna har kunnat artikulera de förändringar de vill se och därmed gjort det möjligt att påverka familjers och lokalsamhällets attityder. De har även bedrivit utåtriktat arbete som har resulterat i förändringar i lokalsamhället.sv
dc.language.isoswesv
dc.subjectEmpowerment, kvinnor, utbildning, kollektivsv
dc.title“Att hjälpa någon navigera utan att korrigera” - En kvalitativ studie om bemäktigande genom utbildning i en indisk kontextsv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Social Workeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för socialt arbeteswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record