“Att hjälpa någon navigera utan att korrigera” - En kvalitativ studie om bemäktigande genom utbildning i en indisk kontext
Abstract
Detta är en kvalitativ studie som bygger på två veckors fältbesök på organisationen Ankur i New Delhi, Indien. Resultatet bygger på sex semistrukturerade individuella intervjuer, varav fem av dessa hölls med unga kvinnor från verksamheten och en med Ankurs verksamhetsansvariga. Även två fokusgruppintervjuer hölls med kvinnor från verksamheten samt deltagande observationer. Syftet med denna studie är att utifrån ett empowermentteoretiskt perspektiv undersöka hur Ankurs verksamhet verkar för att bemäktiga unga kvinnor samt vilka eventuella effekter bemäktigandet av dessa enskilda unga kvinnor kan tänkas få i den större kontext i vilken de lever. Studien har visat på att grunden i Ankurs verksamhet är kreativa uttryck och artikulation som har sin utgångspunkt i reflektion, enskilt och tillsammans med andra. Samtliga informanter har uttryckt ett ökat självförtroende tack vare Ankur. Deltagarna har genom Ankurs verksamhet även utvecklat sina förmågor att prestera i skolan samt gett dem nya perspektiv på utbildning och vikten av den. Ankurs verksamhet har bidragit till att deltagarna har kunnat artikulera de förändringar de vill se och därmed gjort det möjligt att påverka familjers och lokalsamhällets attityder. De har även bedrivit utåtriktat arbete som har resulterat i förändringar i lokalsamhället.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2015-01-27Author
Lennartsson, Klara
Hammarström, Rebecka
Keywords
Empowerment, kvinnor, utbildning, kollektiv
Language
swe