• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Elevers lärande i en kvalificerad yrkesutbildning. En studie av hur begreppet KASAM används i undervisningen.

Abstract
Syftet med undersökningen var att studera på vilket sätt begreppet KASAM används i undervisningen inom kvalificerad yrkesutbildning, för specialistundersköterska inom vård av äldre. Våra tre frågor var: 1. På vilket sätt används begreppet KASAM i utbildningen? . Vad uppfattar eleverna att de lär sig med hjälp av begreppet KASAM i sin utbildning för att de skall få en koppling mellan den teori de läser i utbildningen och den kommande yrkesverksamheten? 3. På vilket sätt har kunskapen om begreppets innebörd ändrat tanke och arbetssätt i yrkesverksamheten hos KY - eleverna? Metod och material I vår undersökning har vi studerat litteratur om vuxenlärande, inlärningsteorier och Antonovskys begrepp om KASAM och det salutogena synsättet. (KASAM innebär en "känsla av sammanhang".) För att samla in data till vår undersökning, har vi använt oss av halvstrukturerade intervjuer med öppen ansats. Intervjuerna gjordes på sju elever. Vi har valt en kvalitativ forskningsansats där vi kunde tolka, beskriva och förstå vårt material. Resultat Eleverna gör reflektioner från praktiken och använder sig av begreppet KASAM för att förstå innebörden i sin praktiska yrkesverksamhet. Eleverna erfar att av teorin i undervisningen, kan de nu lättare koppla den till sitt praktiska arbete i vård och omsorg. Eleverna säger sig ha fått en djupare helhetssyn på människan och får lättare ett sammanhang i sin yrkesverksamhet. Betydelse för läraryrket Vi har funnit att användning av begreppet KASAM i teorin, kan öka elevernas förståelse att se människan som en helhet. Vår undersökning visar att begreppet KASAM kan användas som ett verktyg för att lättare förstå sambandet av teori och praktik.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/3805
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
HT06-2611-201.pdf (506.1Kb)
Date
2007
Author
Eide, Camilla
Skogsborn, Annika
Keywords
KASAM
Antonovsky
Stressorer
lärstilar
vuxenped
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV