Elevers lärande i en kvalificerad yrkesutbildning. En studie av hur begreppet KASAM används i undervisningen.
Abstract
Syftet med undersökningen var att studera på vilket sätt begreppet KASAM används i undervisningen inom
kvalificerad yrkesutbildning, för specialistundersköterska inom vård av äldre.
Våra tre frågor var:
1. På vilket sätt används begreppet KASAM i utbildningen?
. Vad uppfattar eleverna att de lär sig med hjälp av begreppet KASAM i sin utbildning för att de skall få
en koppling mellan den teori de läser i utbildningen och den kommande yrkesverksamheten?
3. På vilket sätt har kunskapen om begreppets innebörd ändrat tanke och arbetssätt i yrkesverksamheten
hos KY - eleverna?
Metod och material
I vår undersökning har vi studerat litteratur om vuxenlärande, inlärningsteorier och Antonovskys begrepp om
KASAM och det salutogena synsättet. (KASAM innebär en "känsla av sammanhang".) För att samla in data till
vår undersökning, har vi använt oss av halvstrukturerade intervjuer med öppen ansats. Intervjuerna gjordes på sju
elever. Vi har valt en kvalitativ forskningsansats där vi kunde tolka, beskriva och förstå vårt material.
Resultat
Eleverna gör reflektioner från praktiken och använder sig av begreppet KASAM för att förstå innebörden i sin
praktiska yrkesverksamhet. Eleverna erfar att av teorin i undervisningen, kan de nu lättare koppla den till sitt
praktiska arbete i vård och omsorg. Eleverna säger sig ha fått en djupare helhetssyn på människan och får lättare
ett sammanhang i sin yrkesverksamhet.
Betydelse för läraryrket
Vi har funnit att användning av begreppet KASAM i teorin, kan öka elevernas förståelse att se människan som
en helhet. Vår undersökning visar att begreppet KASAM kan användas som ett verktyg för att lättare förstå
sambandet av teori och praktik.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2007Author
Eide, Camilla
Skogsborn, Annika
Keywords
KASAM
Antonovsky
Stressorer
lärstilar
vuxenped
Language
sv