Show simple item record

dc.contributor.authorEide, Camillaswe
dc.contributor.authorSkogsborn, Annikaswe
dc.date.accessioned2007-05-08T13:17:37Z
dc.date.available2007-05-08T13:17:37Z
dc.date.issued2007swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/3805
dc.description.abstractSyftet med undersökningen var att studera på vilket sätt begreppet KASAM används i undervisningen inom kvalificerad yrkesutbildning, för specialistundersköterska inom vård av äldre. Våra tre frågor var: 1. På vilket sätt används begreppet KASAM i utbildningen? . Vad uppfattar eleverna att de lär sig med hjälp av begreppet KASAM i sin utbildning för att de skall få en koppling mellan den teori de läser i utbildningen och den kommande yrkesverksamheten? 3. På vilket sätt har kunskapen om begreppets innebörd ändrat tanke och arbetssätt i yrkesverksamheten hos KY - eleverna? Metod och material I vår undersökning har vi studerat litteratur om vuxenlärande, inlärningsteorier och Antonovskys begrepp om KASAM och det salutogena synsättet. (KASAM innebär en "känsla av sammanhang".) För att samla in data till vår undersökning, har vi använt oss av halvstrukturerade intervjuer med öppen ansats. Intervjuerna gjordes på sju elever. Vi har valt en kvalitativ forskningsansats där vi kunde tolka, beskriva och förstå vårt material. Resultat Eleverna gör reflektioner från praktiken och använder sig av begreppet KASAM för att förstå innebörden i sin praktiska yrkesverksamhet. Eleverna erfar att av teorin i undervisningen, kan de nu lättare koppla den till sitt praktiska arbete i vård och omsorg. Eleverna säger sig ha fått en djupare helhetssyn på människan och får lättare ett sammanhang i sin yrkesverksamhet. Betydelse för läraryrket Vi har funnit att användning av begreppet KASAM i teorin, kan öka elevernas förståelse att se människan som en helhet. Vår undersökning visar att begreppet KASAM kan användas som ett verktyg för att lättare förstå sambandet av teori och praktik.swe
dc.language.isosvswe
dc.subjectKASAMswe
dc.subjectAntonovskyswe
dc.subjectStressorerswe
dc.subjectlärstilarswe
dc.subjectvuxenpedswe
dc.titleElevers lärande i en kvalificerad yrkesutbildning. En studie av hur begreppet KASAM används i undervisningen.swe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Sociologyeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essayswe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record