Verksamhetsutvecklare inom hälso- och sjukvården
att göra förändringsarbete på sjukhus
Sammanfattning
Hälso- och sjukvården står idag inför en betydande utmaning med krav på ökad
kostnadseffektivisering samtidigt som service av god kvalitet ska erbjudas medborgarna.
Patientsäkerhet identifieras som ett av de viktigaste kvalitetsområdena inom hälso- och
sjukvården, där behov av utvecklingsinsatser lyfts fram. Det finns en samstämmighet inom
tidigare forskning om svårigheter med att förändra hälso- och sjukvården.
I denna uppsats presenteras en studie om verksamhetsutvecklares förändringsarbete med
patientsäkerhet på sjukhus. Vi undersöker vilken funktion och roll verksamhetsutvecklarna
har, samt om de möjliggör förändringsarbete som sträcker sig över verksamheter, enheter
samt professioner inom sjukhuset. Grunden för studien är halvstrukturerade intervjuer med
verksamhetsutvecklare på Sahlgrenska Universitetssjukhus. Vår teoretiska referensram utgörs
av Glouberman och Mintzbergs förklaringsmodell av varför sjukhussystemet är svårt att styra
och förändra, samt teori om handlingsnätverk.
Studien visar på att verksamhetsutvecklarfunktionen främst ska vara ett stöd till
verksamhetsområdeschefen och att verksamhetsutvecklarrollen innebär att vara
kommunikativ, samt ha en förmåga att fokusera på många skilda uppgifter samtidigt. Vissa
betydelsefulla aspekter av förändringsarbetet har en informell karaktär, men ges inte tydligt
utrymme i verksamhetsutvecklarfunktionen. Verksamhetsutvecklarna möjliggör
gränsöverbryggande förändringsarbete, trots att kvalitetsorganisationen och dess horisontella
styrning är svag.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2015-01-27Författare
Hazard, Matilda
Odelius, Maja-Liisa
Nyckelord
Hälso- och sjukvård
förändringsarbete
verksamhetsutvecklare
kvalitetsorganisation
roll
funktion
Språk
swe