Show simple item record

dc.contributor.authorGillgard, Danswe
dc.date.accessioned2007-05-08T13:17:38Z
dc.date.available2007-05-08T13:17:38Z
dc.date.issued2007swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/3806
dc.description.abstractBakgrund Betygssättning innebär att en lärare vid en given tidpunkt skall sammanfatta sina bedömningar om elevens kunskaper i ämnet. Betyget skall visa hur långt eleven har nått i förhållande till de mål som finns i ämnet. Betygssystemet har genom åren genomgått en rad förändringar för att till slut komma fram till dagens mål- och kunskapsrelaterade betygssystem. I dagens betygssystem finns tre steg, mot tidigare fem och före det sju. De steg som finns i skolan idag är Godkänd - Väl godkänd och mycket väl godkänd. Den svenska skolan skall enligt lag vara likvärdig i alla dess former. Detta gäller också betygsättning. Därför har mitt syfte varit att undersöka hur man kan arbeta för att få en rättvis betygsättning. Ett delsyfte har varit att undersöka hur eleverna uppfattar de betyg de får. Metod Jag valde att använda mig av en kvantitativ metod i form av en enkätundersökning och av intervjuer. Anledningen till det var att jag dels ville ha en helhetsbild över skolan jag undersökte och dels kunna ställa de frågor som jag fått under sammanställningen av enkäten. Eleverna som medverkar i min studie kommer från en och samma skola och är nu inne på sitt nionde skolår. Jag har främst jämfört mina resultat med den nationella utvärdering av grundskolan som genomfördes av Skolverket 2003 (NU-03). Samtliga elever i årskurs nio som var närvarande vid de tillfällen då jag besökte skolan har fyllt i enkäten. Könsfördelningen i min studie är i stort sätt hälften pojkar och hälften flickor. De ämnen som undersökningen fokuserats på är idrott och hälsa, matematik och Samhällsorienterande ämnen. Resultat Lärarna utgår från kursplanerna, med tillhörande mål och betygskriterier när de sätter betyg för att de ska bli rättvisa. Det förs också diskussioner gällande likvärdig betygsättning lärare emellan på skolan. Det visade sig att en majoritet av eleverna tyckte att de hade fått rättvisa betyg. Dock var siffrorna lägre, idrott och hälsa undantaget, än de resultat som presenteras i NU-03. Här ser man också en stor variation mellan könen.swe
dc.language.isosvswe
dc.titleLikvärdig och rättvis betygssättning? En studie av en högstadieskola i Mölndal.swe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Sociologyeng
dc.type.degreeStudent essayswe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record