• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Likvärdig och rättvis betygssättning? En studie av en högstadieskola i Mölndal.

Sammanfattning
Bakgrund Betygssättning innebär att en lärare vid en given tidpunkt skall sammanfatta sina bedömningar om elevens kunskaper i ämnet. Betyget skall visa hur långt eleven har nått i förhållande till de mål som finns i ämnet. Betygssystemet har genom åren genomgått en rad förändringar för att till slut komma fram till dagens mål- och kunskapsrelaterade betygssystem. I dagens betygssystem finns tre steg, mot tidigare fem och före det sju. De steg som finns i skolan idag är Godkänd - Väl godkänd och mycket väl godkänd. Den svenska skolan skall enligt lag vara likvärdig i alla dess former. Detta gäller också betygsättning. Därför har mitt syfte varit att undersöka hur man kan arbeta för att få en rättvis betygsättning. Ett delsyfte har varit att undersöka hur eleverna uppfattar de betyg de får. Metod Jag valde att använda mig av en kvantitativ metod i form av en enkätundersökning och av intervjuer. Anledningen till det var att jag dels ville ha en helhetsbild över skolan jag undersökte och dels kunna ställa de frågor som jag fått under sammanställningen av enkäten. Eleverna som medverkar i min studie kommer från en och samma skola och är nu inne på sitt nionde skolår. Jag har främst jämfört mina resultat med den nationella utvärdering av grundskolan som genomfördes av Skolverket 2003 (NU-03). Samtliga elever i årskurs nio som var närvarande vid de tillfällen då jag besökte skolan har fyllt i enkäten. Könsfördelningen i min studie är i stort sätt hälften pojkar och hälften flickor. De ämnen som undersökningen fokuserats på är idrott och hälsa, matematik och Samhällsorienterande ämnen. Resultat Lärarna utgår från kursplanerna, med tillhörande mål och betygskriterier när de sätter betyg för att de ska bli rättvisa. Det förs också diskussioner gällande likvärdig betygsättning lärare emellan på skolan. Det visade sig att en majoritet av eleverna tyckte att de hade fått rättvisa betyg. Dock var siffrorna lägre, idrott och hälsa undantaget, än de resultat som presenteras i NU-03. Här ser man också en stor variation mellan könen.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/3806
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
HT06-2611-113.pdf (743.7Kb)
Datum
2007
Författare
Gillgard, Dan
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV