Fenomenet Natt och Dag en studie av effekten av en undervisningssekvens hos elever i år tre.
Sammanfattning
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Syfte
Syftet med vår undersökning var att ta reda på i vilken mån det är möjligt att hos elever utveckla en förståelse
om fenomenet Natt och Dag i år tre, genom att ta reda på vilka effekter en undervisningssekvens får hos
eleverna. För att uppnå vårt syfte har vi utgått ifrån följande tre frågeställningar:
Vilka vardagsföreställningar har elever i år tre om fenomenet Natt och Dag?
Är det möjligt att utveckla en naturvetenskaplig förståelse för fenomenet Natt och Dag hos eleverna i år tre med
hjälp av en undervisningssekvens?
Vad har eleverna för kunskaper efter genomgången undervisningssekvens?
Metod
Vi har utfört undersökningen med ett kvalitativt tillvägagångssätt genom att utföra en undervisningssekvens. Det
innebär att vi undersökte elevers kunskaper före och efter undervisningssekvensen genom enkäter.
Undersökningsgruppen bestod av 31 elever i år tre. Vi valde att ha en experimentgrupp och en kontrollgrupp för
att tydligare se om skillnaden ligger i undervisningssekvensen. För få så relevant resultat som möjligt har vi
kompletterat med observationer och analyser vid undervisningssekvensen.
Resultat
Förtestet i experimentgruppen visade att 5 av 14 elever hade en naturvetenskaplig förklaringsmodell på varför
det blir mörkt på natten. Efter undervisningssekvensen svarade 11 av 14 elever med den naturvetenskapliga
förklaringsmodellen i eftertestet. I kontrollgruppens förtest hade 5 av 16 elever en naturvetenskaplig
förklaringsmodell, i eftertestet var det endast 3. Resultaten från enkätundersökningarna visar att genom yttre
påverkan och socialt samarbete har fler elever utvecklat en naturvetenskaplig förklaringsmodell i
experimentgruppen. I kontrollgruppen där ingen socialkonstruktivistisk undervisningssekvens utförts har många
av eleverna kvar sin vardagsföreställning eller ändrat vardagsföreställning. Resultatet på vår undersökning visar
att det kortsiktigt är möjligt att utveckla en naturvetenskaplig förklaringsmodell på varför det blir mörkt på
natten hos elever i år tre genom en undervisningssekvens. Även om alla elever inte nådde målet tyder det ändå
på att det är möjligt att undervisa om fenomenet Natt och Dag i år tre.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2007Författare
Widercrantz, Andrea
Altesjö, Siva
Nyckelord
Naturkunskap
undervisningssekvens
Natt och Dag
Språk
sv