• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Fenomenet Natt och Dag ­ en studie av effekten av en undervisningssekvens hos elever i år tre.

Sammanfattning
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Syfte Syftet med vår undersökning var att ta reda på i vilken mån det är möjligt att hos elever utveckla en förståelse om fenomenet Natt och Dag i år tre, genom att ta reda på vilka effekter en undervisningssekvens får hos eleverna. För att uppnå vårt syfte har vi utgått ifrån följande tre frågeställningar: Vilka vardagsföreställningar har elever i år tre om fenomenet Natt och Dag? Är det möjligt att utveckla en naturvetenskaplig förståelse för fenomenet Natt och Dag hos eleverna i år tre med hjälp av en undervisningssekvens? Vad har eleverna för kunskaper efter genomgången undervisningssekvens? Metod Vi har utfört undersökningen med ett kvalitativt tillvägagångssätt genom att utföra en undervisningssekvens. Det innebär att vi undersökte elevers kunskaper före och efter undervisningssekvensen genom enkäter. Undersökningsgruppen bestod av 31 elever i år tre. Vi valde att ha en experimentgrupp och en kontrollgrupp för att tydligare se om skillnaden ligger i undervisningssekvensen. För få så relevant resultat som möjligt har vi kompletterat med observationer och analyser vid undervisningssekvensen. Resultat Förtestet i experimentgruppen visade att 5 av 14 elever hade en naturvetenskaplig förklaringsmodell på varför det blir mörkt på natten. Efter undervisningssekvensen svarade 11 av 14 elever med den naturvetenskapliga förklaringsmodellen i eftertestet. I kontrollgruppens förtest hade 5 av 16 elever en naturvetenskaplig förklaringsmodell, i eftertestet var det endast 3. Resultaten från enkätundersökningarna visar att genom yttre påverkan och socialt samarbete har fler elever utvecklat en naturvetenskaplig förklaringsmodell i experimentgruppen. I kontrollgruppen där ingen socialkonstruktivistisk undervisningssekvens utförts har många av eleverna kvar sin vardagsföreställning eller ändrat vardagsföreställning. Resultatet på vår undersökning visar att det kortsiktigt är möjligt att utveckla en naturvetenskaplig förklaringsmodell på varför det blir mörkt på natten hos elever i år tre genom en undervisningssekvens. Även om alla elever inte nådde målet tyder det ändå på att det är möjligt att undervisa om fenomenet Natt och Dag i år tre.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/3808
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
HT06-2611-107.pdf (525.5Kb)
Datum
2007
Författare
Widercrantz, Andrea
Altesjö, Siva
Nyckelord
Naturkunskap
undervisningssekvens
Natt och Dag
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV