Ett perspektiv på matematik undervisning
Abstract
Syfte
Studien har fyra centrala delar. Det första var att undersöka om verksamma lärare upplever att
det har skett en förändring av matematik undervisning under den tiden de har varit
verksamma. Det andra är att undersöka om verksamma lärare anser att det finns skillnader
mellan yngre lärare (det vill säga lärare som har varit verksamma mellan tio till femton år)
och äldre lärare (det vill säga lärare som närmar sig pension). Det tredje var att undersöka
lärarnas uppfattningar om hur de använder läroboken i sin undervisning. Det fjärde och sista
är att jämföra två läroböcker i matematik genom att sätta en nyare lärobok i kontrast till en
äldre för att hitta eventuella skillnader. Båda böckerna är skrivna för tredje året vid natur och
teknik program. En annan stor skillnad är böckernas pedagogiska innehåll, där den nyare
boken har ett väldigt modernt sätt att presentera innehållet med hjälp av grafer och andra
illustrationer.
Metod
Studien använder sig av två metoder för att nå sitt resultat. Den första metoden som används
för att komma åt lärarnas åsikter är en så kallad semistrukturerad intervju där informanten får
svara på ett antal frågor i en bestämd följd men med kombinationer av öppna och fasta svar.
Den andra metoden är en empirisk och den har används för att komma åt skillnaderna mellan
de två läroböckerna. Först ges en överskits analys av skillnaderna, därefter väljs två avsnitt ut
för en mer djupgående analys av hur de båda läroböckerna presenterar det aktuella området.
Resultat
En majoritet av lärarna ansåg att det hade skett en märkbar förändring av matematik
undervisningen sedan de själva började. Samtidigt menade man på att förändringarna har skett
på grund av att elevgruppernas förkunskaper drastiskt hade försämrats. Gällande skillnader
mellan yngre och äldre lärare ansåg en majoritet att det inte handlade så mycket om ålder,
snarare hur man var som person. Samtliga lärare var överens om lärobokens roll. De ansåg att
om man hittade en bra lärobok så är den oftast genomtänkt och täcker alla kursens moment.
Samtidigt tyckte de att det var en trygghet för eleverna att ha något konkret att följa. Gällande
skillnaderna mellan de två läroböckerna så påvisar studien väldigt många konkreta skillnader.
En av de största skillnaderna är svårighetsgraden i uppgifterna.
Degree
Student essay