Show simple item record

dc.contributor.authorAnthony, Ehsanswe
dc.date.accessioned2007-05-08T13:17:42Z
dc.date.available2007-05-08T13:17:42Z
dc.date.issued2007swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/3811
dc.description.abstractSyfte Studien har fyra centrala delar. Det första var att undersöka om verksamma lärare upplever att det har skett en förändring av matematik undervisning under den tiden de har varit verksamma. Det andra är att undersöka om verksamma lärare anser att det finns skillnader mellan yngre lärare (det vill säga lärare som har varit verksamma mellan tio till femton år) och äldre lärare (det vill säga lärare som närmar sig pension). Det tredje var att undersöka lärarnas uppfattningar om hur de använder läroboken i sin undervisning. Det fjärde och sista är att jämföra två läroböcker i matematik genom att sätta en nyare lärobok i kontrast till en äldre för att hitta eventuella skillnader. Båda böckerna är skrivna för tredje året vid natur och teknik program. En annan stor skillnad är böckernas pedagogiska innehåll, där den nyare boken har ett väldigt modernt sätt att presentera innehållet med hjälp av grafer och andra illustrationer. Metod Studien använder sig av två metoder för att nå sitt resultat. Den första metoden som används för att komma åt lärarnas åsikter är en så kallad semistrukturerad intervju där informanten får svara på ett antal frågor i en bestämd följd men med kombinationer av öppna och fasta svar. Den andra metoden är en empirisk och den har används för att komma åt skillnaderna mellan de två läroböckerna. Först ges en överskits analys av skillnaderna, därefter väljs två avsnitt ut för en mer djupgående analys av hur de båda läroböckerna presenterar det aktuella området. Resultat En majoritet av lärarna ansåg att det hade skett en märkbar förändring av matematik undervisningen sedan de själva började. Samtidigt menade man på att förändringarna har skett på grund av att elevgruppernas förkunskaper drastiskt hade försämrats. Gällande skillnader mellan yngre och äldre lärare ansåg en majoritet att det inte handlade så mycket om ålder, snarare hur man var som person. Samtliga lärare var överens om lärobokens roll. De ansåg att om man hittade en bra lärobok så är den oftast genomtänkt och täcker alla kursens moment. Samtidigt tyckte de att det var en trygghet för eleverna att ha något konkret att följa. Gällande skillnaderna mellan de två läroböckerna så påvisar studien väldigt många konkreta skillnader. En av de största skillnaderna är svårighetsgraden i uppgifterna.swe
dc.language.isosvswe
dc.titleEtt perspektiv på matematik undervisningswe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Sociologyeng
dc.type.degreeStudent essayswe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record