• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Matematik, språk och kultur. Hur påverkas matematikinlärningen av andraspråkselevernas kunskaper i svenska?

Sammanfattning
Bakgrund: Som blivande lärare har vi intresserat oss för varför matematik är ett svårt ämne för många elever. Vår egen erfarenhet av arbete med barn med invandrarbakgrund har gett oss en tankeställare när det gäller barn med matematiksvårigheter i allmänhet. Matematikundervisningen anpassas då helt naturligt efter deras förutsättningar. För att vi själva och våra läsare skall få bredare kunskap om språkets vikt för elevers matematikutveckling. Syfte: Syftet med examensarbetet är att undersöka en grupp invandrarelevers problem med matematik och deras lärares syn på problemen. Metod och material: Vi valde en undersökning med intervjuer. För att se invandrarelevers nivå i matematik genomförde vi själva diagnoser med elever i tre olika årskurser 1,och 3. Se bilaga 1. Vi har valt de elever som har matematiksvårigheter och vi har valt sex elever - två elever i varje klass och där har vi tittat på de olika faktorer som bidragit till deras inlärningssvårigheter. Vi kallade pojkarna (P) och flickan (F) Resultat: De resultat som framkommit under arbetet med diagnoserna och intervjuerna är av skiftande intresse. En del är självklara och dessa har inte på något sätt väckt vårt intresse för fortsatt analys, andra resultat har vi funnit intressanta att fördjupa oss i. Att komma till ett nytt land eller vara född i ett land där man inte har samma modersmål som undervisningen sker på, innebär många förändringar och mycket nytt som man måste lära och ta till sig. Som andraspråkselev måste man lära sig ett nytt språk och en ny kultur, samtidigt som det är viktigt att bevara sitt eget språk och sin egen kultur. Vårt arbete fokuserar på lärares roll och föräldrars roll, och på vad lärare och föräldrar kan göra för att dessa elever ska utvecklas. Både matematik och språk är basämnen och det är därför väldigt viktigt att försöka utreda om det finns problem i ett så tidigt skede som möjligt. Vi anser att vi i vår undersökning kan ha praktisk nytta av den förståelse vi kommer att få av denna problematik i vår egen
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/3814
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
HT06-2611-101.pdf (794.2Kb)
Datum
2007
Författare
Isa, Teresa
selihe, selwa
Nyckelord
Matematik
kultur
språk
modersmål
invandrare
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV