dc.contributor.author | Pålsson, David | swe |
dc.contributor.author | Strid, Minna | swe |
dc.date.accessioned | 2007-05-08T13:17:46Z | |
dc.date.available | 2007-05-08T13:17:46Z | |
dc.date.issued | 2007 | swe |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/3815 | |
dc.description.abstract | Syfte
Lärare har uppfattningar om vad matematik är, på vilket sätt man lär sig matematik och hur matematik
undervisas. De har också uppfattningar om laborativt arbetssätt och material. Syftet med det här arbetet är att
undersöka om, och i så fall på vilket sätt, det finns en koppling mellan de tre förstnämnda uppfattningarna och
uppfattningar om laborativ matematik.
Metod
För att uppnå syftet har en kvalitativ metod använts i form av intervjuer. En grupp om nio gymnasielärare i
matematik har intervjuats om deras uppfattningar om matematik och ett laborativt arbetssätt.
Resultat
Vi har kunnat urskilja tre olika kategorier som beskriver lärares syn på matematik. Trots detta kan vi inte se
några stora skillnader i deras uppfattning om laborativ matematik. Lärarna använder en del laborativt material på
ett traditionellt sätt, till exempel när det gäller geometri och statistik, men vi kan inte urskilja att de använder sig
av ett laborativt arbetssätt i sin undervisning. Vi har alltså inte kunnat se att det finns en koppling mellan lärarnas
uppfattningar om matematik och deras uppfattning om ett laborativt arbetssätt. Vi tror snarare att det är lärarnas
tidigare erfarenheter som påverkar deras uppfattningar om laborativ matematik. | swe |
dc.language.iso | sv | swe |
dc.subject | Laborativ matematik | swe |
dc.subject | Lärares uppfattningar | swe |
dc.subject | Metako | swe |
dc.title | Laborativ matematik? Nio gymnasielärares uppfattningar om matematik och ett laborativt arbetssätt | swe |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | swe |
dc.type.uppsok | C | swe |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen | swe |
dc.contributor.department | Göteborg University/Department of Sociology | eng |
dc.type.degree | Student essay | swe |