• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Laborativ matematik? ­ Nio gymnasielärares uppfattningar om matematik och ett laborativt arbetssätt

Abstract
Syfte Lärare har uppfattningar om vad matematik är, på vilket sätt man lär sig matematik och hur matematik undervisas. De har också uppfattningar om laborativt arbetssätt och material. Syftet med det här arbetet är att undersöka om, och i så fall på vilket sätt, det finns en koppling mellan de tre förstnämnda uppfattningarna och uppfattningar om laborativ matematik. Metod För att uppnå syftet har en kvalitativ metod använts i form av intervjuer. En grupp om nio gymnasielärare i matematik har intervjuats om deras uppfattningar om matematik och ett laborativt arbetssätt. Resultat Vi har kunnat urskilja tre olika kategorier som beskriver lärares syn på matematik. Trots detta kan vi inte se några stora skillnader i deras uppfattning om laborativ matematik. Lärarna använder en del laborativt material på ett traditionellt sätt, till exempel när det gäller geometri och statistik, men vi kan inte urskilja att de använder sig av ett laborativt arbetssätt i sin undervisning. Vi har alltså inte kunnat se att det finns en koppling mellan lärarnas uppfattningar om matematik och deras uppfattning om ett laborativt arbetssätt. Vi tror snarare att det är lärarnas tidigare erfarenheter som påverkar deras uppfattningar om laborativ matematik.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/3815
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
HT06-2611-100.pdf (464.3Kb)
Date
2007
Author
Pålsson, David
Strid, Minna
Keywords
Laborativ matematik
Lärares uppfattningar
Metako
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV