• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Sagan som hjälpmedel för matematikinlärning ­ en fallstudie om att använda sagan i förskolan för att få barn intresserade av matematik.

Abstract
Bakgrund: För att stödja barns språkutveckling är det naturligt att arbeta med sagan i förskolan, det är dock inte så vanligt när det gäller matematikutveckling. Därför ville vi utforska det området. Syfte: Vårt syfte med fallstudien var att undersöka om man med sagans hjälp kan få barnen intresserade av matematik. Vi ville också ta reda på om arbetssättet kunde användas för att kartlägga barnens kunskaper kring uppräknandets idé. Metod: För att undersöka detta har vi förutom litteraturstudier genomfört undervisningsförsök i en förskola. En av förutsättningarna för att kunna genomföra undervisningsförsöken var att genomföra en matematikdidaktisk analys av sagan vi valde att använda vid undervisningsförsöken. Resultat: Sagan är en möjlighet till att ge barnen förutsättningar att utveckla förmågor och tillägna sig kunskap inom matematik. Barnen i våra undervisningsförsök var engagerade och det var en bra metod för oss att erbjuda barnen matematik på ett naturligt och lustfyllt sätt. Det blev ett tydligt sätt för oss att ta reda på barnens förkunskaper när det gäller uppräknandets idé, vilket är en förutsättning för att börja räkna. Slutsats: Med inlevelse och utforskande arbetssätt kan vilken saga som helst användas som utgångspunkt för arbete i matematik. Det gäller att man som lärare är medveten om vad målet med arbetet är och har kunskap i hur man kan finna matematiken i sagor.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/3816
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
HT06-2611-099.pdf (522.3Kb)
Date
2007
Author
Lindsten, Jenny
Hansen, Theresia
Keywords
Matematik
sagan
medvetenhet
uppräknandets idé
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV