• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Sagan som hjälpmedel för matematikinlärning ­ en fallstudie om att använda sagan i förskolan för att få barn intresserade av matematik.

Sammanfattning
Bakgrund: För att stödja barns språkutveckling är det naturligt att arbeta med sagan i förskolan, det är dock inte så vanligt när det gäller matematikutveckling. Därför ville vi utforska det området. Syfte: Vårt syfte med fallstudien var att undersöka om man med sagans hjälp kan få barnen intresserade av matematik. Vi ville också ta reda på om arbetssättet kunde användas för att kartlägga barnens kunskaper kring uppräknandets idé. Metod: För att undersöka detta har vi förutom litteraturstudier genomfört undervisningsförsök i en förskola. En av förutsättningarna för att kunna genomföra undervisningsförsöken var att genomföra en matematikdidaktisk analys av sagan vi valde att använda vid undervisningsförsöken. Resultat: Sagan är en möjlighet till att ge barnen förutsättningar att utveckla förmågor och tillägna sig kunskap inom matematik. Barnen i våra undervisningsförsök var engagerade och det var en bra metod för oss att erbjuda barnen matematik på ett naturligt och lustfyllt sätt. Det blev ett tydligt sätt för oss att ta reda på barnens förkunskaper när det gäller uppräknandets idé, vilket är en förutsättning för att börja räkna. Slutsats: Med inlevelse och utforskande arbetssätt kan vilken saga som helst användas som utgångspunkt för arbete i matematik. Det gäller att man som lärare är medveten om vad målet med arbetet är och har kunskap i hur man kan finna matematiken i sagor.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/3816
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
HT06-2611-099.pdf (522.3Kb)
Datum
2007
Författare
Lindsten, Jenny
Hansen, Theresia
Nyckelord
Matematik
sagan
medvetenhet
uppräknandets idé
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV