Sagan som hjälpmedel för matematikinlärning en fallstudie om att använda sagan i förskolan för att få barn intresserade av matematik.
Sammanfattning
Bakgrund: För att stödja barns språkutveckling är det naturligt att arbeta med sagan i
förskolan, det är dock inte så vanligt när det gäller matematikutveckling. Därför ville vi
utforska det området.
Syfte: Vårt syfte med fallstudien var att undersöka om man med sagans hjälp kan få barnen
intresserade av matematik. Vi ville också ta reda på om arbetssättet kunde användas för att
kartlägga barnens kunskaper kring uppräknandets idé.
Metod: För att undersöka detta har vi förutom litteraturstudier genomfört
undervisningsförsök i en förskola. En av förutsättningarna för att kunna genomföra
undervisningsförsöken var att genomföra en matematikdidaktisk analys av sagan vi valde att
använda vid undervisningsförsöken.
Resultat: Sagan är en möjlighet till att ge barnen förutsättningar att utveckla förmågor och
tillägna sig kunskap inom matematik. Barnen i våra undervisningsförsök var engagerade och
det var en bra metod för oss att erbjuda barnen matematik på ett naturligt och lustfyllt sätt.
Det blev ett tydligt sätt för oss att ta reda på barnens förkunskaper när det gäller
uppräknandets idé, vilket är en förutsättning för att börja räkna.
Slutsats: Med inlevelse och utforskande arbetssätt kan vilken saga som helst användas som
utgångspunkt för arbete i matematik. Det gäller att man som lärare är medveten om vad målet
med arbetet är och har kunskap i hur man kan finna matematiken i sagor.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2007Författare
Lindsten, Jenny
Hansen, Theresia
Nyckelord
Matematik
sagan
medvetenhet
uppräknandets idé
Språk
sv