• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • JMG - Department of Journalism, Media and Communication / Institutionen för journalistik, medier och kommunikation
  • Kandidatuppsatser
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • JMG - Department of Journalism, Media and Communication / Institutionen för journalistik, medier och kommunikation
  • Kandidatuppsatser
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Riksdagspartiernas kommunikation på Facebook - En studie om partiernas politiska kommunikation på Facebook utifrån ett public relations-perspektiv

Sammanfattning
Titel: Riksdagspartiernas kommunikation på Facebook. Författare: Kristin Claréus Wästlund, Jakob Säw, Klara Schåltz Bodinson. Handledare: Nicklas Håkansson. Kurs: Examensarbete i Media- och kommunikationsvetenskap, Institutionen för journalistik och kommunikation, Göteborgs Universitet. Termin: Höstterminen 2014. Syfte: Syftet med studien är att systematiskt analysera hur de politiska partierna kommunicerar på Facebook. Sidantal: 53 Metod: Kvantitativ innehållsanalys. Material: Studien undersöker riksdagspartiernas publicerade inlägg på Facebook under de tre sista veckorna innan riksdagsvalet år 2014. Huvudresultat: Studiens resultat visar att kanalen Facebooks användning för politisk kommunikation är under utveckling. Medan samtliga svenska riksdagspartier är aktiva på kanalen så differentierar sig sättet det faktiska bruket. De mest frekventa publiceringarna innehåller text ihop med bild eller video och framförallt syftar de till att sakpolitiskt informera eller kampanjuppdatera. Vidare konstateras att Facebook används fristående från de traditionella massmedierna och vid länkning sker det framförallt till andra sociala medier. Kanalen nyttjas flitigast bland de mindre partierna exempelvis Miljöpartier och Folkpartiet men när det kommer till att använda kanalens interaktiva funktioner för relationsarbete särskiljer sig partierna. Då går det istället att se att de bland somliga partier finns en strävan att interagera med sina publiker medan samspelet helt exkluderas hos andra. Studien använder Grunigs fyra pr-modeller vilka utgår från variablerna envägs- och tvåvägskommunikation samt symmetrisk/asymmetrisk i kommunikationen. Utifrån dessa kartläggs specifika partier för att på så sätt uppvisa hur kommunikationen karaktäriserar sig.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/38185
Samlingar
  • Kandidatuppsatser
Fil(er)
gupea_2077_38185_1.pdf (10.39Mb)
Datum
2015-02-10
Författare
Säw, Jakob
Claréus Wästlund, Kristin
Schåltz Bodinson, Klara
Nyckelord
Sociala medier
Facebook
Politisk kommunikation
Public relations
Relation
Relationsarbete
Interaktion
Serie/rapportnr.
Examensarbete
C909
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV