Visa enkel post

dc.contributor.authorSäw, Jakob
dc.contributor.authorClaréus Wästlund, Kristin
dc.contributor.authorSchåltz Bodinson, Klara
dc.date.accessioned2015-02-10T07:50:41Z
dc.date.available2015-02-10T07:50:41Z
dc.date.issued2015-02-10
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/38185
dc.description.abstractTitel: Riksdagspartiernas kommunikation på Facebook. Författare: Kristin Claréus Wästlund, Jakob Säw, Klara Schåltz Bodinson. Handledare: Nicklas Håkansson. Kurs: Examensarbete i Media- och kommunikationsvetenskap, Institutionen för journalistik och kommunikation, Göteborgs Universitet. Termin: Höstterminen 2014. Syfte: Syftet med studien är att systematiskt analysera hur de politiska partierna kommunicerar på Facebook. Sidantal: 53 Metod: Kvantitativ innehållsanalys. Material: Studien undersöker riksdagspartiernas publicerade inlägg på Facebook under de tre sista veckorna innan riksdagsvalet år 2014. Huvudresultat: Studiens resultat visar att kanalen Facebooks användning för politisk kommunikation är under utveckling. Medan samtliga svenska riksdagspartier är aktiva på kanalen så differentierar sig sättet det faktiska bruket. De mest frekventa publiceringarna innehåller text ihop med bild eller video och framförallt syftar de till att sakpolitiskt informera eller kampanjuppdatera. Vidare konstateras att Facebook används fristående från de traditionella massmedierna och vid länkning sker det framförallt till andra sociala medier. Kanalen nyttjas flitigast bland de mindre partierna exempelvis Miljöpartier och Folkpartiet men när det kommer till att använda kanalens interaktiva funktioner för relationsarbete särskiljer sig partierna. Då går det istället att se att de bland somliga partier finns en strävan att interagera med sina publiker medan samspelet helt exkluderas hos andra. Studien använder Grunigs fyra pr-modeller vilka utgår från variablerna envägs- och tvåvägskommunikation samt symmetrisk/asymmetrisk i kommunikationen. Utifrån dessa kartläggs specifika partier för att på så sätt uppvisa hur kommunikationen karaktäriserar sig.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesExamensarbetesv
dc.relation.ispartofseriesC909sv
dc.subjectSociala mediersv
dc.subjectFacebooksv
dc.subjectPolitisk kommunikationsv
dc.subjectPublic relationssv
dc.subjectRelationsv
dc.subjectRelationsarbetesv
dc.subjectInteraktionsv
dc.titleRiksdagspartiernas kommunikation på Facebook - En studie om partiernas politiska kommunikation på Facebook utifrån ett public relations-perspektivsv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikationswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Journalism Media and Communicationeng
dc.type.degreeStudent essay


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post