”Det finns 1000 olika sätt att lyckas” − En kvalitativ studie av kultur- och nöjesbranschens arbete bakom sociala medier
Abstract
Titel ”Det finns 1000 olika sätt att lyckas” – En kvalitativ studie av kultur och nöjesbranschens arbete bakom sociala medier
Författare Emma Hellberg och Amanda Nergelius
Kurs Kandidatuppsats i medie- och kommunikationsvetenskap vid Institutionen för journalistik, medier och kommunikation, Göteborgs
universitet
Termin Höstterminen 2014
Handledare Magnus Fredriksson
Uppdragsgivare Plyhm Kommunikation
Syfte Syftet är att kartlägga hur strategier för sociala medier implementeras i organisationer och eventuella skillnader mellan organisationer som tagit hjälp av PR-konsulter respektive de som inte har gjort det.
Metod och material Kvalitativa intervjuer med informanter på elva organisationer i kultur och
nöjesbranschen.
Huvudresultat Trots att alla organisationer har idéer och tankar kring hur de vill arbeta med sociala medier, är det ännu inte självklart att man har dessa
strategier nedskrivna, eller ens uttalade för fler än den som arbetar med kommunikation. Det finns en ambition om att inkludera fler anställda i detta arbete, men många är försiktiga då man vill att det ska finnas en genomgående ton i kommunikationen. Av samma anledning är man också vara försiktig med att låta en konsult skapa innehåll för kanalerna. Man ser dock ingen fara i att använda konsulter i en rådgivande roll och tycker inte att de har för mycket makt i kommunikationsprocessen.
Sociala medier används främst för att förstärka varumärket genom att ha en dialog med gäster och kunder. Strategierna går ofta hand i hand med
organisationens övergripande kommunikationsplan, men
organisationerna är eniga om att det krävs en mer personlig vinkel på sociala medier.
Sidantal 48 (inklusive bilagor)
Antal ord 19 810
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2015-02-10Author
Hellberg, Emma
Nergelius, Amanda
Keywords
Sociala medier
strategier
strategisk kommunikation
översättning
språkfunktioner
PR-konsulter
kultur- och nöjesbranschen
organisation
Series/Report no.
Examensarbete
C910
Language
swe