Show simple item record

dc.contributor.authorYngve, Albin
dc.contributor.authorFridolfsson, Anton
dc.date.accessioned2015-02-10T08:23:03Z
dc.date.available2015-02-10T08:23:03Z
dc.date.issued2015-02-10
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/38189
dc.description.abstractTitel: Köpt, ägd och förtjänad – en studie om attityder gentemot olika reklamtyper på Facebook. Författare: Albin Yngve och Anton Fridolfsson Uppdragsgivare: Institutionen för journalistik, medier och kommunikation, Göteborgs universitet. Kurs: Kandidatuppsats i medie- och kommunikationsvetenskap vid Institutionen för journalistik, medier och kommunikation, Göteborgs universitet. Termin: Höstterminen 2014 Handledare: Malin Sveningsson Sidantal: 51 sidor, inklusive bilagor. Antal ord: 18202 Syfte: Att undersöka användarnas inställning och attityd när det kommer till att ta del av olika former av reklam på Facebook. Metod: Kvalitativa fokusgrupper. Material: Två fokusgruppsintervjuer med personer från olika generationer (60-talister vs 90-talister). Huvudresultat: Resultatet visar att de tillfrågade respondenterna inte anser att reklamen på Facebook är irriterande i den mån att det förstör användarupplevelsen. Den reklamtyp som uppfattas mest positiv är förtjänad reklam. Den reklamtyp som uppfattas mest negativt är den köpta reklam som är placerad tillsammans med det användargenererade innehållet - och därmed stör målet med huvudanvändningen. Dessa uppfattningar är generellt sett likvärdiga sett över båda de undersökta generationerna. Respondenternas inställningar till riktade marknadsföringsinsatser är något tudelad. Ur ett integritetsperspektiv är de tillfrågade sextiotalisterna något mer tveksamma till riktad reklam än nittiotalisterna. Båda grupperna anser att den riktade reklamen kan utgöra ett givande och relevant inslag i Facebook-upplevelsen, förutsatt att den är målgruppsanpassad och väl riktad. Respondenterna anser att det tydligt ska framgå om/att/när Facebook-innehåll har ett kommersiellt syfte, men att det samtidigt är upp till respektive användare att lära sig identifiera detta.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesExamensarbetesv
dc.relation.ispartofseriesC914sv
dc.subjectköpt mediasv
dc.subjectägd mediasv
dc.subjectförtjänad mediasv
dc.subjectköpt reklamsv
dc.subjectägd reklamsv
dc.subjectförtjänad reklamsv
dc.subjectsociala mediersv
dc.subjectFacebooksv
dc.subjectdisplay adssv
dc.subjectviralmarknadsföringsv
dc.subjectdigital nativessv
dc.subjectdigital immigrantssv
dc.subjectriktad marknadsföringsv
dc.subjecttargetingsv
dc.subjectbanner blindnesssv
dc.subjectreklamundvikandesv
dc.subjectword-of-mouthsv
dc.titleKöpt, ägd och förtjänad – en studie om attityder gentemot olika reklamtyper på Facebooksv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikationswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Journalism Media and Communicationeng
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record