Köpt, ägd och förtjänad – en studie om attityder gentemot olika reklamtyper på Facebook
Abstract
Titel: Köpt, ägd och förtjänad – en studie om attityder gentemot olika reklamtyper på Facebook.
Författare: Albin Yngve och Anton Fridolfsson
Uppdragsgivare: Institutionen för journalistik, medier och kommunikation, Göteborgs universitet.
Kurs: Kandidatuppsats i medie- och kommunikationsvetenskap vid Institutionen för
journalistik, medier och kommunikation, Göteborgs universitet.
Termin: Höstterminen 2014
Handledare: Malin Sveningsson
Sidantal: 51 sidor, inklusive bilagor.
Antal ord: 18202
Syfte: Att undersöka användarnas inställning och attityd när det kommer till att ta del av olika former
av reklam på Facebook.
Metod: Kvalitativa fokusgrupper.
Material: Två fokusgruppsintervjuer med personer från olika generationer (60-talister vs 90-talister).
Huvudresultat: Resultatet visar att de tillfrågade respondenterna inte anser att reklamen på Facebook
är irriterande i den mån att det förstör användarupplevelsen. Den reklamtyp som uppfattas mest positiv
är förtjänad reklam. Den reklamtyp som uppfattas mest negativt är den köpta reklam som är placerad
tillsammans med det användargenererade innehållet - och därmed stör målet med huvudanvändningen.
Dessa uppfattningar är generellt sett likvärdiga sett över båda de undersökta generationerna.
Respondenternas inställningar till riktade marknadsföringsinsatser är något tudelad. Ur ett
integritetsperspektiv är de tillfrågade sextiotalisterna något mer tveksamma till riktad reklam än
nittiotalisterna. Båda grupperna anser att den riktade reklamen kan utgöra ett givande och relevant
inslag i Facebook-upplevelsen, förutsatt att den är målgruppsanpassad och väl riktad. Respondenterna
anser att det tydligt ska framgå om/att/när Facebook-innehåll har ett kommersiellt syfte, men att det
samtidigt är upp till respektive användare att lära sig identifiera detta.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2015-02-10Author
Yngve, Albin
Fridolfsson, Anton
Keywords
köpt media
ägd media
förtjänad media
köpt reklam
ägd reklam
förtjänad reklam
sociala medier
Facebook
display ads
viralmarknadsföring
digital natives
digital immigrants
riktad marknadsföring
targeting
banner blindness
reklamundvikande
word-of-mouth
Series/Report no.
Examensarbete
C914
Language
swe