Show simple item record

dc.contributor.authorBennshagen, Louise
dc.contributor.authorLindh, Olivia
dc.contributor.authorSkoglund, Anton
dc.date.accessioned2015-02-10T10:08:41Z
dc.date.available2015-02-10T10:08:41Z
dc.date.issued2015-02-10
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/38198
dc.description.abstractTitel: Att vara är att synas – en kvalitativ innehållsstudie om produkt- och varumärkesexponering i Skavlan Författare: Louise Bennshagen, Olivia Lindh och Anton Skoglund Uppdragsgivare: Institutionen för journalistik, medier och kommunikation, Göteborgs universitet Kurs: Examensarbete i medie- och kommunikationsvetenskap vid Institutionen för journalistik, medier och kommunikation, Göteborgs universitet Termin: Höstterminen 2014 Handledare: Britt Börjesson Sidantal: 65 sidor inklusive bilagor Antal ord: 18539 Syfte: Att undersöka om det förekommer produkt- och/eller varumärkesexponering i Skavlan avsnitt 1-9 säsong 12, och i så fall på vilket/vilka sätt. Metod: Kvalitativ innehållsanalys – Ethnographic Content Analysis Material: AvsSVT, commercial speech, storytellingnitt 1-9 av Skavlan säsong 12 Huvudresultat: Resultatet visar att det förekommer produkt- och varumärkesexponering i Skavlan avsnitt 1-9 säsong 12. Många av exponeringarna går att koppla till närliggande lanseringar och till någon av följande publicitetsstrategier – commercial speech, storytelling eller stealth marketing. Huruvida gästerna avsiktligt använder dessa publicitetsstrategier, eller inte, kan vi inte uttala oss om, enbart att deras agerande påminner om eller rentav är användning av nämnda strategier. Resultatet visar dessutom att programledaren Fredrik Skavlans agerande har betydelse för hur gästernas produkter och varumärken exponeras i programmet. Genom att verbalt rama in gästernas produkter och varumärken har Skavlan en roll i hur hög exponering dessa får, vilket blir extra tydligt i vissa fall.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesExamensarbetesv
dc.relation.ispartofseriesC917sv
dc.subjectden frihetliga massmedieideologinsv
dc.subjectPierre Bourdieusv
dc.subjecttelevisionsv
dc.subjectden sociala ansvarsideologinsv
dc.subjectethnographic content analysissv
dc.subjectframingsv
dc.subjectstealth marketingsv
dc.subjectstorytellingsv
dc.subjectcommercial speechsv
dc.subjectSkavlansv
dc.subjectproduktexponeringsv
dc.subjectvarumärkesexponeringsv
dc.titleAtt vara är att synas – en kvalitativ innehållsstudie om produkt- och varumärkesexponering i Skavlansv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikationswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Journalism Media and Communicationeng
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record