Matematik på en förskola Vad står i läroplanen och behövs ämnesdidaktiska kunskaper?
Sammanfattning
SyfteSyftet med vår fallstudie är att undersöka om några lärare följer
förskolans läroplan när det gäller matematik. Vi vill också ta reda på
matematikinnehållet på en förskola samt om lärarna där vet vad barnen
lär sig för matematik.
HuvudfrågorFöljer några lärare förskolans läroplan när det gäller matematik?
Vad för matematikinnehåll arbetar man med?
Hur vet dessa lärare vad barnen lär sig för matematik?
Metod och material För att söka svar på våra frågor så har vi valt tre undersökningsmetoder,
vilket brukar kallas för trianguleringsmetoden. Först valde vi intervjuer
vilka vi sedan kompletterade med observationer för att se om lärarna
gjorde det de berättade vid intervjuerna. Dessutom har vi samtalat med
några barn och ställt frågor för att få en inblick i deras grundläggande
taluppfattning.
Resultat Fallstudien tycks visa att om lärare saknar ämnesdidaktiska kunskaper så
verkar man få problem med att följa läroplanens intentioner, vilket också
kan försvåra möjligheten till att arbetet med förskolans hela
matematikinnehåll på ett grundläggande sätt. Dessutom tycks det uppstå
brister i att följa och dokumentera barnens lärande och man verkar
fokusera mer på "görande".
Betydelse för läraryrket Eget intresse för matematik hos lärare är bra men ämnesdidaktiska
kunskaper tycks ha en avgörande betydelse för förskolans matematik och
det finns behov av kompetensutveckling för att barn ska ges möjligheter
att sträva mot målen.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2007Författare
håkansson, anna
wolf, åsa
Nyckelord
Matematik
förskola
läroplanen
ämnesdidaktik
lä
Språk
sv