Visa enkel post

dc.contributor.authorhåkansson, annaswe
dc.contributor.authorwolf, åsaswe
dc.date.accessioned2007-05-08T13:17:51Z
dc.date.available2007-05-08T13:17:51Z
dc.date.issued2007swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/3820
dc.description.abstractSyfteSyftet med vår fallstudie är att undersöka om några lärare följer förskolans läroplan när det gäller matematik. Vi vill också ta reda på matematikinnehållet på en förskola samt om lärarna där vet vad barnen lär sig för matematik. HuvudfrågorFöljer några lärare förskolans läroplan när det gäller matematik? Vad för matematikinnehåll arbetar man med? Hur vet dessa lärare vad barnen lär sig för matematik? Metod och material För att söka svar på våra frågor så har vi valt tre undersökningsmetoder, vilket brukar kallas för trianguleringsmetoden. Först valde vi intervjuer vilka vi sedan kompletterade med observationer för att se om lärarna gjorde det de berättade vid intervjuerna. Dessutom har vi samtalat med några barn och ställt frågor för att få en inblick i deras grundläggande taluppfattning. Resultat Fallstudien tycks visa att om lärare saknar ämnesdidaktiska kunskaper så verkar man få problem med att följa läroplanens intentioner, vilket också kan försvåra möjligheten till att arbetet med förskolans hela matematikinnehåll på ett grundläggande sätt. Dessutom tycks det uppstå brister i att följa och dokumentera barnens lärande och man verkar fokusera mer på "görande". Betydelse för läraryrket Eget intresse för matematik hos lärare är bra men ämnesdidaktiska kunskaper tycks ha en avgörande betydelse för förskolans matematik och det finns behov av kompetensutveckling för att barn ska ges möjligheter att sträva mot målen.swe
dc.language.isosvswe
dc.subjectMatematikswe
dc.subjectförskolaswe
dc.subjectläroplanenswe
dc.subjectämnesdidaktikswe
dc.subjectswe
dc.titleMatematik på en förskola ­ Vad står i läroplanen och behövs ämnesdidaktiska kunskaper?swe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Sociologyeng
dc.type.degreeStudent essayswe


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post