Show simple item record

dc.contributor.authorJohansson, Annaswe
dc.contributor.authorEkström, Mariaswe
dc.date.accessioned2007-05-08T13:17:52Z
dc.date.available2007-05-08T13:17:52Z
dc.date.issued2007swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/3821
dc.description.abstractSyfte Vårt syfte är att undersöka om det finns någon relation mellan å ena sidan ett par lärares sätt att använda en lärobok i sin undervisning och å andra sidan elevernas uppfattning av och attityd till ämnet matematik. Frågeställningar Hur har läraren valt att lägga upp sin undervisning? Vad har eleverna för uppfattning av ämnet matematik? Vad har eleverna för attityd till ämnet matematik? Finns det något samband mellan hur lärarna lägger upp sin undervisning och elevernas uppfattning och attityd? Metod Vi har gjort individuella djupintervjuer med tio elever och två lärare i två olika klasser i år tre. Alla intervjuer var halvstrukturerade och frågorna utgick ifrån våra frågeställningar. Efter datainsamlingen gjordes en kvalitativ bearbetning där vi transkriberade samtliga intervjuer och analyserade dem. Vi fann tre olika kategorier för vad eleverna hade för uppfattning av ämnet, alltså vad de såg för användningsområden för matematik och tre olika kategorier för vilken attityd eleverna hade till ämnet. Resultat Resultatet av vår undersökning visar att elevernas uppfattning av ämnet matematik skiljer sig åt mellan de två klasserna. I klassen där man har valt att inte utgå ifrån en lärobok i undervisningen har eleverna en större förståelse för att de kommer att ha användning av matematik i framtiden, till exempel i sitt kommande yrkesliv. Ingen av eleverna i klassen där man arbetar med en lärobok som utgångspunkt hade den förståelsen. Slutsats Genom denna undersökning kan vi fastslå att lärarens sätt att använda läroboken i undervisningen påverkar elevernas uppfattning av ämnet. Att det även påverkar elevernas attityd till ämnet kan vi inte lika säkert konstatera eftersom eleverna i båda klasserna hade en övervägande positiv attityd till matematik. =Oswe
dc.language.isosvswe
dc.subjectMatematikswe
dc.subjectundervisningswe
dc.subjectuppfattningswe
dc.titleLärobokens användning - betydande för elevers uppfattning av ämnet matematik?swe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Sociologyeng
dc.type.degreeStudent essayswe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record