Lärobokens användning - betydande för elevers uppfattning av ämnet matematik?
Abstract
Syfte
Vårt syfte är att undersöka om det finns någon relation mellan å ena sidan ett par lärares sätt att använda en
lärobok i sin undervisning och å andra sidan elevernas uppfattning av och attityd till ämnet matematik.
Frågeställningar
Hur har läraren valt att lägga upp sin undervisning?
Vad har eleverna för uppfattning av ämnet matematik?
Vad har eleverna för attityd till ämnet matematik?
Finns det något samband mellan hur lärarna lägger upp sin undervisning och elevernas uppfattning och attityd?
Metod
Vi har gjort individuella djupintervjuer med tio elever och två lärare i två olika klasser i år tre. Alla intervjuer var
halvstrukturerade och frågorna utgick ifrån våra frågeställningar. Efter datainsamlingen gjordes en kvalitativ
bearbetning där vi transkriberade samtliga intervjuer och analyserade dem. Vi fann tre olika kategorier för vad
eleverna hade för uppfattning av ämnet, alltså vad de såg för användningsområden för matematik och tre olika
kategorier för vilken attityd eleverna hade till ämnet.
Resultat
Resultatet av vår undersökning visar att elevernas uppfattning av ämnet matematik skiljer sig åt mellan de två
klasserna. I klassen där man har valt att inte utgå ifrån en lärobok i undervisningen har eleverna en större
förståelse för att de kommer att ha användning av matematik i framtiden, till exempel i sitt kommande yrkesliv.
Ingen av eleverna i klassen där man arbetar med en lärobok som utgångspunkt hade den förståelsen.
Slutsats
Genom denna undersökning kan vi fastslå att lärarens sätt att använda läroboken i undervisningen påverkar
elevernas uppfattning av ämnet. Att det även påverkar elevernas attityd till ämnet kan vi inte lika säkert
konstatera eftersom eleverna i båda klasserna hade en övervägande positiv attityd till matematik.
=O
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2007Author
Johansson, Anna
Ekström, Maria
Keywords
Matematik
undervisning
uppfattning
Language
sv