Smarta tavlor och levande lektioner - Om interaktiva skrivtavlor i matematikundervisningen
Abstract
Bakgrund
I Skolverkets nationella utvärdering av grundskolan 003 kunde man konstatera att styrdokumentens ökade
betoning på kommunikation inte tycks ha slagit igenom i undervisningen. Vi ser detta som en utveckling i fel
riktning och under vår lärarutbildning har därför ett intresse för att utveckla en matematikundervisning som
handlar mindre om enskilt arbete i läroböckerna och mer om gemensam kommunikation och problemlösning i
grupp vuxit fram.
Vi har under vår utbildning kommit i kontakt med interaktiva skrivtavlor, ett tekniskt hjälpmedel som vi tror kan
fungera som ett redskap för att ge eleverna en gemensam referensram och därigenom uppmuntra till en ökad
klassrumskommunikation.
Syfte
Vårt syfte med denna studie är att beskriva hur ett antal lärare i grundskolan använder sig av interaktiva
skrivtavlor i sin matematikundervisning och hur den nya tekniken kan vara ett stöd för en undervisning som
ligger i linje med det sociokulturella perspektivet på lärande.
Metod
Studien genomfördes med hjälp av halvstrukturerade intervjuer och klassrumsobservationer.
Resultat och diskussion
Resultatet av vår undersökning visar att det finns skillnader mellan hur lärare använder sig av de interaktiva
skrivtavlorna i sin matematikundervisning. Vi menar att det finns en kvalitativ skillnad mellan att använda tavlan
som ett presentationsverktyg för läraren och att använda den som ett interaktivt verktyg där även eleverna ges
möjlighet att vara aktiva.
Själva tror vi att våra slutsatser kan vara värdefulla för såväl lärare som skolledare som funderar på att köpa in
interaktiva skrivtavlor till sin verksamhet. Vi tror också att studien kan vara intressant för skolor som redan idag
använder sig av tekniken men som funderar på vilken riktning användandet av tavlorna bör ta.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2007Author
Davidsson, Andreas
Frendberg, Henrik
Keywords
interaktiva skrivtavlor
matematik
kommunikation,
Language
sv