• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Smarta tavlor och levande lektioner - Om interaktiva skrivtavlor i matematikundervisningen

Abstract
Bakgrund I Skolverkets nationella utvärdering av grundskolan 003 kunde man konstatera att styrdokumentens ökade betoning på kommunikation inte tycks ha slagit igenom i undervisningen. Vi ser detta som en utveckling i fel riktning och under vår lärarutbildning har därför ett intresse för att utveckla en matematikundervisning som handlar mindre om enskilt arbete i läroböckerna och mer om gemensam kommunikation och problemlösning i grupp vuxit fram. Vi har under vår utbildning kommit i kontakt med interaktiva skrivtavlor, ett tekniskt hjälpmedel som vi tror kan fungera som ett redskap för att ge eleverna en gemensam referensram och därigenom uppmuntra till en ökad klassrumskommunikation. Syfte Vårt syfte med denna studie är att beskriva hur ett antal lärare i grundskolan använder sig av interaktiva skrivtavlor i sin matematikundervisning och hur den nya tekniken kan vara ett stöd för en undervisning som ligger i linje med det sociokulturella perspektivet på lärande. Metod Studien genomfördes med hjälp av halvstrukturerade intervjuer och klassrumsobservationer. Resultat och diskussion Resultatet av vår undersökning visar att det finns skillnader mellan hur lärare använder sig av de interaktiva skrivtavlorna i sin matematikundervisning. Vi menar att det finns en kvalitativ skillnad mellan att använda tavlan som ett presentationsverktyg för läraren och att använda den som ett interaktivt verktyg där även eleverna ges möjlighet att vara aktiva. Själva tror vi att våra slutsatser kan vara värdefulla för såväl lärare som skolledare som funderar på att köpa in interaktiva skrivtavlor till sin verksamhet. Vi tror också att studien kan vara intressant för skolor som redan idag använder sig av tekniken men som funderar på vilken riktning användandet av tavlorna bör ta.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/3822
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
HT06-2611-092.pdf (643.6Kb)
Date
2007
Author
Davidsson, Andreas
Frendberg, Henrik
Keywords
interaktiva skrivtavlor
matematik
kommunikation,
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV